Ez a podcast a történetmesélés erejéről szól. Lafka Dávid történetek fejlesztésével foglalkozik egy hollywoodi piacra gyártó animációs filmstúdióban. Civilben is a történetmesélés hatását kutatja, ezért a podcastban különböző szakemberekkel és kreatívokkal vitatja meg, hogy a sztorimesélés, mint kommunikációs eszköz miért fontos a szakmai- és magánéletünkben. Ha szereted a jó sztorikat és érdekel a történetmesélés, ez a podcast neked szól! Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast
Mennyi muníció van egy történetben? Melyik sztori alkalmas rövidfilmnek, és melyikből lehet nagyjátékfilmet készíteni?
Miért tűnt jó ötletnek Újratervezésből nagyjátékfilmet készíteni?
Hogyan nem lett a Susotázsból végül tévésorozat?
Miért nem írtak az "Akik maradtak"-hoz '56-os folytatás-filmet?
Tóth Barnabás filmrendező, forgatókönyvíró, színész és filmproducer, a Momentán Társulat alapító tagja. Susotázs című kisjátékfilmjét 2019-ben beválogatták az Oscar-díj 10 kisfilmet tartalmazó rövidlistájára, rá egy évre pedig az Akik maradtak című játékfilmje került fel a 2020-as Oscar-díj szűkített listájára. Barnával élő közönség előtt beszélgettem az Etyeki Pikniken, miközben teljes kisfilmeket és filmrészleteket is néztünk a munkásságából.
Bemelegítésnek mesélt egy kicsit a "Bereményi kalapja" című filmről, ami ősztől lesz a mozikban, és ezután kibeszéljük a gyerekkori sztori-élményeket. Francia képregények: az Asterix & Obelix, a Lucky Luke és TinTin. Ottlik Géza: Iskola a Határon. Michel Tournier: A Rémkirály.
Melyik legendás filmrendező nevét írta fel már 5 évesen a szekrényre - amúgy hibásan? Mi fogta meg már gyerekszínész korától a filmkészítésben? Hogyan formálták a szemléletét az alkotó folyamatokról? Hogyan tekint a korai filmkritikusi tevékenységére? Milyen filmklubot üzemeltetett 10 éven át? Aztán a történetek fogyasztása a filmekről hogyan vándorolt át a regényekre? És most miért hord magával mindenhova egyszerre 3 könyvet is?
Ezután sokat beszéltünk 3 különböző filmjéről (Újratervezés, Susotázs, Akik maradtak), miközben beszélgetések egyesével is felérnek egy ingyen filmes kurzussal!
Végül, levezetésnek nyomtunk kreatív játékot. Eljátszottunk a gondolattal, hogyan lehetne az "Idétlen Időkig"-ből és a "40 éves szűzből drámát vagy thrillert csinálni. Aztán megpróbáltuk a "Titanic" és a "Csernobil" sztoriján olyan fogást találni, hogyan lehetne komédiaként találni. Spoiler: nem volt könnyű! :)
Az epizód videóanyaga innen érheti el: https://youtu.be/qvBYlkW1bMM
Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel:
patreon.com/SztoriPodcast
--
A filmeket innen nézhetitek meg:
Újratervezés: https://www.youtube.com/watch?v=NnKGdYM94bQ
Susotázs: https://vimeo.com/249062838
Akik maradtak: https://www.netflix.com/hu/title/81193946
--
Az epizódot a ReZeda Teraszon rögzítettük, Etyeken:
https://rezeda-terasz.hu/
--
Hang: Éberl Szilárd
--
Köszönjük a zenéket: Mary Popkids, Martin Grand és Saverne.
--
Facebook: facebook.com/sztori.podcast
Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/
Instagram: instagram.com/sztori.podcast
--
Hirdetés és együttműködés:
peter@showcast.tech
www.showcast.tech
Veres Attila a horror és a weird irodalom Zsoldos Péter-díjas mestere és nemzetközileg is elismert szerzője. Forgatókönyvíróként hazai és nemzetközi projecteken dolgozik, miközben az USA-ban és spanyol nyelvterületen már megjelent The Black Maybe című kötetéért Bram Stoker-díjra jelölték. Ami irtó menő, és irtó ritka magyar írók esetében!
Attilával a horrortörténetekről beszélünk, és mindenről, ami a horror pszichológiájával, és a történetmesélés pszichológiájával összefügg. Legalább annyi meglepő fordulat és ütős gondolat lesz a podcast-beszélgetésben, mint amennyi Attila írásaiban általában szembejön. Érintjük majd, hogy:
- a történet miért nem egyenlő a cselekménnyel?
- miért izgalmasak a cselekmény nélküli sztorik?
- mik/kik voltak Attila korai írói inspirációi? (pl. H.P. Lovecraft, Stephen King, Philip K. Dick)
- mi a koncepciója Attila legújabb, Ghost Royale című kísértettörténetének?
- miért kerüli messziről a horror-kliséket?
- mi az írói módszere arra, hogy a realitásból berántson egy rémálomba?
- hogyan korlátozza a történetmesélőt a hollywoodi "lekerekített történetmesélés"?
- miért alaptémája a horrornak a kontrollvesztés? avagy miért horror az 'Alien', és miért nem horror az 'Aliens'
- melyik sztorik tesznek úgy, mintha horrorok lennének, pedig nem azok?
- melyik horrorok nem tűnnek horrornak, pedig bizony azok?
- miért minden történet számít horrortörténetnek? - és végeredményben miért nem kell minden történetet elmesélni?
Fotó: Valuska Gábor / konyvesmagazin.hu
Olvass Veres Attila-köteteket:
https://agavekonyvek.hu/szerzo/veres-attila
Kövesd Attilát:
https://www.instagram.com/cellofoidapark/
Támogasd az epizódok felvételét egy kávé árával: patreon.com/SztoriPodcast --- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech
Az eszképizmusról és a science-fiction műfajáról beszélünk Markovics Botond / Brandon Hackett többszörös Zsoldos Péter-díjas regényíróval (Eldobható testek, Xeno, Az idő gépei).
Melyik a jobb sztori: ami érzelmileg, vagy intellektuálisan fog meg minket? Mi a közös a Star Wars főhőse, Luke Skywalker és a Dűne főhőse, Paul Atreides között? Botond ezt Joseph Campbell monomítosz-elméletén keresztül fogja ezt elmagyarázni.
Mit jelent az eszképizmus? Milyen műfajokat foglal magában? Miért az űropera a legnépszerűbb alműfaja a science-fiction-nek? Meg egyáltalán, miért is olyan fontos ma a sci-fi műfaj? Yuval Noah Harari, ismert történész segítségével fogjuk megmagyarázni ezt.
A science-fiction írók a jövőbe tekintve, de fontos aktuális kérdésekről beszélnek. Botond mesél róla, hogyan inspirálta a 2015-ös budapesti menekültválság egyik személyes élménye a Xeno című regénye megírására. Milyen rétegei vannak az ilyen típusú történeteknek? A jelen helyett miért a jövő érdekli Botondot ennyire? Miért egyszerű egy jövőbeli világot kitalálni és felépíteni? És miért nehéz újra és újra nagyon különböző világokat kitalálni? És mi maradt ki az Eldobható testek című regényből?
Botond fog róla beszélni, mennyire kell naprakésznek lennie a tudomány és a technológia aktuális kérdéseivel és válaszaival kapcsolatban. Arról is, hogy a tudományos faktor milyen mértékben válik fontossá a sztori megalkotásakor.
Lesz szó önálló történetekről és folytatásokról / franchise-okról is. A science-fiction trendek kapcsán sokat dumáltunk a Black Mirror jellegű közeljövőben játszódó sztorikról, Isaac Asimov örökzöld regény-sorozatáról, az Alapítványról - aminek filmsorozat verziója hamarosan meg fog jelenni az Apple TV+ jóvoltából. Ennek apropóján kitárgyaljuk, hogy milyen bonyolult egy regényt jól adaptálni - és ezt Botond bravúrosan vezeti le a Netflix minisorozata, a “Queen’s Gambit - A vezércsel” adaptációján keresztül.
És ha már adaptáció, a végén a kreatív játékban Botond a Moby Dick című klasszikust ülteti át egy vad science fiction környezetbe, és olyan grandiózus sztorit mesél el nekünk, ami hű marad az eredeti szellemiségéhez, mégis rengeteg parádés új ötletet hoz be - ezzel is bizonyítva, hogy Brandon Hackett korunk és hazánk egyik legizgalmasabb sci-fi gondolkodója.
Joseph Campbell monomítosz-elméletének forrása:
https://www.amazon.com/gp/product/B08MWW2VDL/ref=dbs_a_def_rwt_bibl_vppi_i0
---------------------------------------------
Markovics Botond / Brandon Hackett elérhetőségei:
https://www.facebook.com/BrandonHackettscifi/
https://www.instagram.com/markovicsbotond/
Az epizódban felmerült Brandon Hackett regényeket innen rendelhetitek meg:
https://www.agavekonyvek.hu/szerzo/brandon-hackett
-----------------------------------------------
Fotó: Ladjányszki Máté
Köszönjük a zenéket: Mary Popkids, Martin Grand és Saverne.
Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol:
Facebook: facebook.com/sztori.podcast
Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/
Instagram: instagram.com/sztori.podcast
Mi jut eszedbe a fantasy-ről? A Gyűrűk Ura? Harry Potter? Esetleg a Star Wars-saga?
Nekem Moskát Anita, Zsoldos Péter-díjas író, akinek olyan eszement jó regényeket köszönhetünk, mint a 'Horgonyhely', vagy az 'Irha és Bőr', vagy épp a 'Hazugság tézisei című novelláskötet, ami a személyes kedvencem.
Könyvei elképesztő sikerrel és sebességgel fogynak. Történeteit szépirodalmi igényességgel tálalja, de zsáner szerint a fantasy keretet használja, úgyhogy sokan nem tudják hova tenni. Mélyen elgondolkodtató és megrázó 'mesék' viszont senkit sem hagynak hidegen. Egy igazán tartalmas, és izgi beszélgetés kerekedett vele, amiben az alábbi témákat érintettük:
Moskát Anita elérhetőségei:
http://www.moskatanita.hu/
https://www.instagram.com/moskatanita/?hl=hu
Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast --- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech
A történetmesélés jövője valóban a videojáték formátumáé lesz?
Vagy David Cage, Joseph Gordon-Levitt és még sok százezer ember rúg ezzel a jóslatával kapufát?
--- Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast ---
Kiss Imre televíziós műsor-készítőként és influencerként jól ismeri a videojátékok dramaturgiáját, filmes és színházi alkotóként, illetve egyetemi oktatóként pedig használja őket és merít belőlük.
Imivel beszélek - sok-sok saját sztori mellett - a The Wolf Among Us, Emily Is Away, GTA, Sims, Minecraft, Limbo, This War is Mine, The Journey, Uncharted, Call of Duty, Dark Souls, Detroit Become Human és persze a Last Of Us című játékok érintésével, az alábbi kérdésekről:
- miért mások az igényei a sztorik iránt a nyugaton és keleten élő gamereknek?
- tényleg a videójátékos történetmesélés a storytelling jövője? - miben különbözik a videojátékos storytelling a többi formátumtól? mitől ad mást?
- storytelling szempontból nem több-e a videojáték, mint történetmesélési mászóka? nem másodlagos-e a narratíva a 90%-ukban?
- mik azok a videojátékok, amik segítik vagy ösztönzik a játékosok történetmesélő képességének fejlődését?
Kiss Imre elérhetőségei:
https://www.instagram.com/kiss_imi/
https://www.youtube.com/@unlimitedimi
Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast --- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech
Dr. Németh Zoltán, alias Dr. Prezi ex-történelem-tanár, tréner és retorika-guru szerint az üzleti életben is "csak azokat a sztorikat használjuk, aminek üzenete van!" Zoli az üzleti történetek egyik nagy rajongójaként azt kutatja és gyakoroltatja a vezetőkkel, hogyan képesek az üzenetüket egy sztoriba csomagolva úgy átadni, hogy az üzenet átmenjen és megtapadjon. És mik a kihívások ebben? Először kivesézzük, hogy Isaac Asimov és az Alapítvány-trilógia mitől volt elgondolkodtató, és a Star Wars miért csak leszedálva nézhető. Vagy hogy a Másvilág című film mitől működött olyan jól. Először végigvesszük, hogy: Miért kulcsfontosságú a hihetőség egy sztorinál? Miért mesél máshogy sztorit egy magyar, és egy amerikai? Milyen szlogenek veszik körbe a storytelling szót mostanában? MIért irtotta anno az egyház a régi történeteket? Hogyan határoztuk meg magunkat a történeteinken keresztül? Majd belecsapunk a közepébe, és átnézzük, hogy amíg az amerikaiknak a vérében van a sztorizás, addig mi itt a keleti blokkban miért nem tanultunk retorikát és storytellinget. Emiatt nem bízunk a történeteinkben, és abban sem, hogy el tudjuk őket mesélni. Kitárgyaljuk az üzleti sztorikkal kapcsolatban, hogy: Lehet-e eladni történetmeséléssel? Mi az a hatszavas sztori, egyperces sztori és mi az a mikrosztori? Mikor érdemes használni ezeket? A keleti blokkban felnőtt vezetők miért nem mernek érzelmeket belerakni a történeteikbe? Miért fontos a metaforikus üzenet? Hogyan mutatkozz be egy sztorival? Mik azok a pull-ok és a spark-ok, és hogyan használjuk őket a virtuális meetingek során? Ha valaki azzal jön, hogy "nekem nincs sztorim!", hogyan csalogassuk elő a másikból a történeteket? Tényleg azt kell elmesélni, ami megtörtént? Mennyire szabad színezni a sztorit? Hogyan segít a történet újraélése, vagyis az érzelmek újraélése a sztori előadásában? Miért ütős sztori-elem a nagymama? Hogyan segít egy jó sztori esendővé tenni a legtekintélyesebb uralkodókat is? Mi az a sztori-koktél, és miért nem tudod kivonni magad a hatása alól? Hogyan kezeljük a lámpalázat? Hogyan érdemes használni a sztorimesélést a social media posztokban? Végezetül az epizód legfontosabb gondolata: azért fontos, hogy a történet tanulságát mindig hagyjuk, hogy a hallgatóság vonja le, mert "Amire ő jött rá magától, azt már nem tudom kiűzni az agyából!"
Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel:
patreon.com/SztoriPodcast
--- Dr. Németh Zoltán / Dr. Prezi honlapja: https://drprezi.hu/ Lámpaláz-labor szeptember 22.-én: https://drprezi.hu/lampalaz/ --- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech
Utáltad a töri órákat, de imádod a történelmi sztorikat?
Akkor neked való a Hihetetlen Történelem podcast - és ez az epizód is, amiben a podcast házigazdáival beszélgetünk a jó történelmi sztorik fontosságáról.
Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel:
patreon.com/SztoriPodcast
Bujk-Földesi Tünde és Bujk András a polgári állásuk mellett kezdtek el elképesztő sztorikat mesélni a podcastjukban. És hol tanultak meg profin történetet mesélni? Spoiler: sehol! Mégis olyan sztorikat szállítanak a régmúltból, hogy kéthetente leszakad tőle a fejünk! Legyen az egy szórakoztató anekdota, legyen az egy mély téma, Tündit és Andrist az motiválja, hogy a fontos és izgalmas történeteiket minél többen ismerjék meg. Emellett sokat mesélnek majd róla, hogy történetmeséléskor miért előny, ha amatőr történelemkedvelő vagy, és nem profi történész.
Hogy balanszíroznak az edukáció és a szórakoztatás között?
Hogyan építik fel a sztorikat és hogyan teszik a múlt eseményeit egy podcasten keresztül átélhetővé? Hogy próbálnak elnavigálni a szenzációhajhász sztorik mellett?
A podcaster párost erős küldetéstudat hajtja, épp ezért sokat lehet tanulni tőlük arról is, hogyan érdemes történelmet tanulni és a történeteket megismerni. Közben kismillió jó történelmi sztorit fogunk ajánlani - a zambiai űrprogramtól kezdve a köddé vált római légión át a Titanic-ig és a magyar korona kalandos történetéig lesz itt minden.
A kreatív játékban pedig az fog kiderülni, hogy a 300 spártai katona históriája hogyan történt valójában
---
Hihetetlen Történelem podcast elérhető innen:
https://www.facebook.com/hihetetlen.tortenelem/
https://open.spotify.com/show/5gS64YQhqqn03maOvOzf5T
https://www.instagram.com/hihetetlentortenelem/
---
Köszönjük a zenéket: Mary Popkids, Martin Grand és Saverne.
---
Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol:
Facebook: facebook.com/sztori.podcast
Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/
Instagram: instagram.com/sztori.podcast
---
Hirdetés és együttműködés:
peter@showcast.tech
www.showcast.tech
Szűcs Péter újságíróként eddig négyszer utazta körbe a Földet. Utazó-bloggerként elbűvölőbbnél elbűvölőbb történeteket szállít nekünk a nagyvilágból, amelyek segítenek hidakat építeni a kultúrák között. 7 éve szerzett szabadsága során írt egy regényt is - a Dharma tavaly nyáron instant bestseller lett. Történeteinek erős érzékenyítő szerepük van, empátia-fejlesztő természetük még minket, morgós magyarokat sem képesek hidegen hagyni. Ebben az epizódban személyes utazásokról mesélünk Brazíliától Lappföldön át Biharnagybajomig. Péter 7 évvel ezelőtt indult el ezen az utazáson, ami elvezetett oda, hogy a legközelebb álljon ahhoz, aki valójában szeretne lenni. Ezen az úton felfedezte fel, hogy 3-5-7 éves periódusokban olyan nagy változások történnek az életében, amelyek az egész sorsa szempontjából meghatározóak. Az utazások során észrevette, hogy azok a legjobb történetek, amikor a történet visszatér oda, ahonnan elindult. Lesz szó regényírásról, az alkotói folyamatról és annak hatásáról. Péter mesél róla, hogy mit tapasztalt az alkotó folyamat során, milyen különleges állapotba kerül az ember, amikor létrehoz valamit, ami nincs. Azt is megosztja velünk, hogy milyen mélyen megérintő pillanatokat élhetünk át, amikor teljesen magával ragad az alkotás. Továbbá beszélünk a brazil favellák veszélyeiről, az indiai emberek kedvességéről és a lappföldi északi fényről. Az utolsó fejezetben pedig arról beszélünk, hogyan gyűjthetünk és mesélhetünk történeteket, melyek meghatóak és képesek közelebb hozni az idegen kultúrákban élő embereket. Hogyan találhatunk megható történeteket? Milyen módszerek segíthetnek közelebb kerülni a céljainkhoz az írási folyamat során? Miért fontos az érzelmek használata a történetekben? Milyen hatása lehet egy személyes tapasztalatnak a történetmesélésre? Hogyan befolyásolja a hely, ahol élünk, az önismeretünket és a történeteinket? Ezekre a kérdésekre mind választ kapunk ebből az epizódból. Szűcs Péter utazóblogja, rengeteg fantasztikus történettel: http://petersplanet.travel/category/blog/
Szűcs Péter regénye, a Dharma: https://moly.hu/konyvek/szucs-peter-dharma
Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel:
patreon.com/SztoriPodcast
---
Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol:
Facebook: facebook.com/sztori.podcast
Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/
Instagram: instagram.com/sztori.podcast
--
Hirdetés és együttműködés:
peter@showcast.tech
www.showcast.tech
Utáltad a töri órákat, de imádod a történelmi sztorikat?
Akkor neked való a Hihetetlen Történelem podcast - és ez az epizód is, amiben a podcast házigazdáival beszélgetünk a jó történelmi sztorik fontosságáról.
Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel:
patreon.com/SztoriPodcast
Bujk-Földesi Tünde és Bujk András a polgári állásuk mellett kezdtek el elképesztő sztorikat mesélni a podcastjukban. És hol tanultak meg profin történetet mesélni? Spoiler: sehol! Mégis olyan sztorikat szállítanak a régmúltból, hogy kéthetente leszakad tőle a fejünk! Legyen az egy szórakoztató anekdota, legyen az egy mély téma, Tündit és Andrist az motiválja, hogy a fontos és izgalmas történeteiket minél többen ismerjék meg. Emellett sokat mesélnek majd róla, hogy történetmeséléskor miért előny, ha amatőr történelemkedvelő vagy, és nem profi történész.
Hogy balanszíroznak az edukáció és a szórakoztatás között?
Hogyan építik fel a sztorikat és hogyan teszik a múlt eseményeit egy podcasten keresztül átélhetővé? Hogy próbálnak elnavigálni a szenzációhajhász sztorik mellett?
A podcaster párost erős küldetéstudat hajtja, épp ezért sokat lehet tanulni tőlük arról is, hogyan érdemes történelmet tanulni és a történeteket megismerni. Közben kismillió jó történelmi sztorit fogunk ajánlani - a zambiai űrprogramtól kezdve a köddé vált római légión át a Titanic-ig és a magyar korona kalandos történetéig lesz itt minden.
A kreatív játékban pedig az fog kiderülni, hogy a 300 spártai katona históriája hogyan történt valójában
---
Hihetetlen Történelem podcast elérhető innen:
https://www.facebook.com/hihetetlen.tortenelem/
https://open.spotify.com/show/5gS64YQhqqn03maOvOzf5T
https://www.instagram.com/hihetetlentortenelem/
---
Köszönjük a zenéket: Mary Popkids, Martin Grand és Saverne.
---
Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol:
Facebook: facebook.com/sztori.podcast
Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/
Instagram: instagram.com/sztori.podcast
---
Hirdetés és együttműködés:
peter@showcast.tech
www.showcast.tech