Keresés Jelentkezés Digitális innovációnk Mi a podcast.hu?

Sztori Podcast

Sztori Podcast

Vissza

Sztori Podcast

Sztori Podcast

Üzlet Történelem Társadalom és kultúra Televízió és film

Ez a podcast a történetmesélés erejéről szól. Lafka Dávid történetek fejlesztésével foglalkozik egy hollywoodi piacra gyártó animációs filmstúdióban. Civilben is a történetmesélés hatását kutatja, ezért a podcastban különböző szakemberekkel és kreatívokkal vitatja meg, hogy a sztorimesélés, mint kommunikációs eszköz miért fontos a szakmai- és magánéletünkben. Ha szereted a jó sztorikat és érdekel a történetmesélés, ez a podcast neked szól! Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast

Epizódok

1-10 megjelenítése a(z) 77 elemből.

Egy jó reklám vagy egy jó történet terjedését hogy segíti a megfelelő mémek használata? És mi is az a mém? A memetika tudománya hogyan kapcsolódik a történetmeséléshez? 

Miért mondhatjuk egy jó történetre, hogy nem más, mint megtervezett információhiányok sorozata?

És hogyan működnek a jó történetek a kommunikációs üzenet túlélőgépeként?


Kun Miklóssal beszélgetek, az Essence Mediacom stratégájával (Chief Strategy Officer), aki a reklámiparban eltöltött 20 éve mellett storytelling kurzusokat is tart a Károli Gáspár Református Egyetemen

A fent említett kérdések mellet az alábbi témáknak nézünk a mélyére:

  • Mi a memetika és a mém szerepe a reklámkampányokban?
  • Miért tud félre menni egy kampány, ha rosszul használjuk a mémeket?
  • Miért fontos, hogy a reklámkampánynál az üzenet annyira egyszerű legyen, hogy le tudd írni egy gyufás skatulya hátoldalára?
  • Ha valamire azt mondjuk olcsó, azzal azt is üzenjük, hogy gagyi?
  • Jobban számít, hogy mit mondunk, annál, minthogy mennyit költünk a reklámra, ami elviszi az üzenetet?
  • Fontos téma, hogy a történetmesélésben is a megfelelő mémek bedobása segítse, hogy átmenjen az üzenet, és ne blokkolja semmilyen korábban kialakult sztereotípia a történet vagy a mondanivaló megértését.
  • Mi a sztori bogáncsa, ami beakad az emberek agyába, hogy továbbvigyék?
    A "csupasz" üzeneteket miért nem fogja továbbvinni a szájhagyomány?
  • Mennyire könnyű a megfelelő sztorit megtalálni a kereskedelmi üzenetedhez?
  • Egy jó történet megtervezett információhiányok sorozata - Miért? Mert mi lenne, ha azzal kezdenénk a Star Wars sztoriját, hogy kiderült, hogy Darth Vader a főhős apja!?
  • Miért kell néha megerősíteni, néha pedig megsérteni a nézői elvárásokat?
    (spoiler: a bevonódás miatt, de mit értünk ez alatt?)
  • A sztorinál az utolsó információ részlet megértése mikor és hogyan vezethet katartikus élményhez?

Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast --- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Nagyinterjú, 3 kamerával felvéve. Ilyen még nem volt.


Gazsi Zoltánnal beszélgettem, az Eisberg Kft. ügyvezetőjével, aki Példakép-díjas üzletember, és úgy használja a storytellinget a LinkedIn-posztjaiban, hogy abból nem csak cégvezetők tanulhatnak, hanem mindannyian. Nem csoda, hogy a 17.000 követője van. Az sem csoda, hogy a Líra kiadó felkérte egy könyv megírására. Az "Emberszemlélet" című kötet tele van remek sztorikkal cégvezetésről, magánéleti kihívásokról, és Zoli rákbetegséggel való küzdelméről. A nagy dózis életigenlésről nem is beszélve. Ez a vezetői könyvek Ted Lasso-ja. Receptre kéne ezt is felírni mindenkinek. (április 4.-től a könyvesboltokban!)


Ez meg itt egy szuperjó beszélgetés, tele idézhető mondatokkal és bomba jó történetekkel, amikből mind tanulhatunk. Zoli már csak ilyen.


A 3 kamerás felvételért köszönet Tóth-Czere Péternek és a Showcast Medianak - nagyon kedves volt tőletek, imádok veletek dolgozni. :)


Egyébként Gazsi Zoltán rendszeresen tart előadásokat egyetemeken, konferenciákon és képzéseken, emellett a BCSDH (Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért) és a SWISSCHAM (Svájci–Magyar Kereskedelmi Kamara) elnökségi tagja, valamint a Kórházsuli Alapítvány és a Budapesti Fesztiválzenekar nagykövete.


Sok témába kapunk bele ebben az epizódban:

  • Zoli gyerekkoráról, és hogy mikor vált fontossá az életében a történetmesélés?
  • Kik Zoli példaképei és miért?
  • Miért tekinthetnek mások rá vajon példaképként?
  • Hogyan áll Zoli ügyvezetőként a cégtulajdonosokkal?
  • Miért fontos az ügyvezetői szabadsága?
  • Az Eisberg cég kultúrájáról
  • Önismeretről, önreflexióról, öngondoskodásról és önigazolásról
  • Miért kompaktak és csattanósak Lin-csi apát történetei? Hogyan jó példa ez egy LinkedIn-posztra?
  • Fogyasztói felhalmozásról (és annak pszichológiai hátteréről,) és felelőtlen szemét-kezelésről
  • A dolgozók belső motivációjáról és hogyan találjuk meg, hogy milyen munka való nekünk?
  • Terézanyu-pályázat és miért fontosak a női történetek, és hogy megosszuk egymással?
  • Időgazdálkodás, és Zoli mire képes nemet mondani és mire nem?
  • Miért fontos az emberi hálózat körülötte, és hogyan kell értékes kapcsolatokat építeni és fenntartani?
  • Hogyan írjunk bomba LinkedIn-posztokat, történetmeséléssel ötvözve?
  • Milyen béna Linkedin-posztokba fulladunk bele?
  • Tiszta szándékról és bölcsességről
  • Stresszfaktorok és stresszkezelés különböző kultúrákban
  • Joseph Campbellről és hogyan hatottak Zolira a könyv megírásakor?
  • A oroszok tószt-mondási szokása hogyan hatott Zolira?
  • Különböző országok és kultúrák történetmesélési kedvéről
  • A Lefkovicsék gyászolnak című filmről
  • Részletek a könyvből, céges sztorik
  • Zoli küzdelméről a rákkal, a legnehezebb és legfelszabadultabb pillanatokról
  • Írói felelősségről és hagyatékról
  • Hogyan lehet egy vezetői könyvvel elérni nem-vezetőket is?
  • Céges transzparenciáról
  • Az itthoni történetmesélési kultúráról, közönyről, közbizalomról, kíváncsiságról
  • Az Élet étterme projektről
  • Életszemléletről, prioritásokról, az élet legfontosabb történetéről

...a bravúr pedig azt, hogy mindezt rengeteg jó sztorin keresztül beszéljük át!


Fotó: Szalmás Krisztina

Itt követheted Gazsi Zoltánt:

⁠https://hu.linkedin.com/in/zoltan-gazsi⁠


Itt rendelheted meg az "Emberszemélet" című könyvet:

⁠https://www.lira.hu/hu/konyv/szepirodalom/memoar-eletrajz-interju/emberszemlelet-az-eletigenlo-cegvezeto⁠


Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel:
patreon.com/SztoriPodcast

--- 

Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol:
Facebook: facebook.com/sztori.podcast
Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/
Instagram: instagram.com/sztori.podcast 

--

Hirdetés és együttműködés:
peter@showcast.tech
www.showcast.tech

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Egy történet, amelyben nagyon közel van élet és halál. Mindannyiunknak van ilyen története, legfeljebb nem mesélték el nekünk. A tétek nagyok, a fordulatok váratlanok, és nincs ennél személyesebb történetünk - akár a saját születésünk, akár a gyermekünk születését meséljük el.


Görbicz Adriával a születéstörténetek fontosságáról beszélünk. Adria bábaként évtizedek óta kísér szüléseket, a Bábakalács Születésház Kft. alapítója és vezetője, Ingeborg Stadelmann: “A bába válaszol” című könyvének a második magyar kiadásának fordítója. A Bábakalács Szülészfelkészítő Podcastban és saját kurzusokon is segít a leendő anyáknak felkészülni arra, amire lehetetlen felkészülni


  • Adria elmeséli, hogyan alakult úgy az élete, hogy "véletlenül" bába lett?
  • Milyen elveket vall a szülések kísérésével kapcsolatban?
  • Segít megfejteni, hogy a régi bába-könyvek szerint miért szüléstörténeteken keresztül kell tanítani a családokat.
  • Miben segíthet a biológiai "tananyag", és hogyan adhatnak többet a jó esettörténetek?
  • Milyen olyan apró részletekre világítanak rá, amik a száraz elméletben nincsenek benne?
  • Miért kéne rávilágítani a fókuszt a jó történetekre?
  • Miért ártalmas, hogy csak a rémtörténeteket találja meg és osztja meg a közösség?
  • Hogyan adhatnak sok erőt ezek a történetek? 
  • Hogyan változnak ezek a történetek az idő múlásával, amikor újra és újra elmeséljük?
  • A nehéz történetek mikor válnak elmesélhetővé, és ki segíthet feldolgozni azokat?
  • Hol találhatunk jó születéstörténeteket?
  • Miért és hogyan kell elmesélnünk újra és újra a gyermekeinknek a születésük történetét?


A beszélgetés fő fókuszában a műsorvezető fiának a születésének a története fog állni, és ezen keresztül fog szó esni a hormonokról, és más biológiai tényezőkről (főszerepben az oxitocin!), és számos hasznos információt és tippet tudhatunk meg a szülés természetes folyamatával kapcsolatban is.

Annak is érdemes meghallgatni, aki szeretne többet tudni a szülésről, és annak is, aki csak szereti a jó sztorikat.


Bábakalács Születésház

https://ababababaja.wixsite.com/babakalacs/blank-cn03

https://www.facebook.com/BabakalacsSzuleteshaz/?locale=hu_HU

https://www.youtube.com/@babakalacsszuleteshaz2516


Ingeborg Stadelmann: “A bába válaszol” című könyve

https://moly.hu/konyvek/ingeborg-stadelmann-a-baba-valaszol


Bábakalács Szülészfelkészítő Podcast

https://open.spotify.com/show/66HxKznLMZtkYtny1U0T4v


Hoztam E Világra csatorna

https://www.youtube.com/@HOZTAMEVILAGRA

Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast

--- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

"A reklámok legnagyobb ellensége nem a többi reklám, hanem hogy körülöttünk folyamatosan szövik a történeteket."


Pőcze Balázzsal, a MITO kreatív-igazgatójával beszélgetek a történetmesélés reklámban elfoglalt szerepéről, és hogy mekkora súllyal van jelen 2024-ben a storytelling egy reklámügynökség életében.

Két nagy tanulságot vontam le ezután:

  1. Minden márka mögött ott vannak a történetek, ha elég hosszan keresgélünk
  2. A reklámtervezés folyamatának végén jön csak a történetmesélő képbe

Lesz szó természetesen a 30 másodperces tv spotok problematikájáról. Amiben egy darab, mély gondolat kellene, hogy megtapadjon, sokszor az ügyféligény mégis az, hogy a sztori mellett 6-8 infó hangozzon.

  • De hogy lehet 6-8 infót átadni egy 30 sec-es szpotban?
  • A gyógyszert (vagyis a core üzenetet) cukorkába (sztoriba) csomagolva adjuk be?
  • Vagy keverjük el a gyógyszert és a cukorkát?
  • A lezárt sztori működik jobban vagy a nyitott történeteket, kérdésfelvetéseket?

"A reklámok java része úgy érkezik a fogyasztóhoz, hogy a fogyasztó nem akarja azt. Váratlanul és kéretlenül. Úgyhogy cserébe kell valami okot adni nekik, hogy odafigyeljenek. Hogy meghallgassák a reklámozót. És az se legyen illúzió, hogy ha az első másodpercben még meg tudtad ragadni a figyelmét, akkor a végéig kitart a figyelme."

Példaként elhangzik néhány kampány is olyan márkáktól, mint a BMW, és Apple, a Telekom, Microsoft, vagy az OTP. Nem megyünk el mellette, hogy egy időben nagy buzz volt a történetmesélés körül a reklámiparban, de mégis, előtte mintha jobban meséltek volna történetet és több történetet meséltek volna. Mintha nem történt volna változás. Vagy még rosszabb lett a helyzet? Balázs ki is emeli, hogy a történetmesélés lehetősége mennyire a workflow végén kerül csak az asztalra: "Laikus számára sokkoló lenne, ha tudnánk, hogy a kampánytervezés során mennyire késői fázisban lépnek be a történetmesélők a munkába, mint az újságíró vagy a filmrendező."


A sok izgi téma mellett ilyen kérdésekre kapunk választ:

  • Amikor másfél másodperced van, hogy a fogyasztó nehogy elnyomjon a videódról, akkor mennyire számít a többszáz éves tudás, amit tanultunk a dramaturgiáról?
  • Képes egy plakát a történetmesélésre?
  • Hogy lehet Petőfi és Arany barátságán keresztül edukálni az Office használhatóságát?
  • Milyen típusú platformokat használ a reklám a történetek elmesélésére (oral, written, visual storytelling)?
  • Mi az a digitális történetmesélés?
  • Mik a MITO legsikeresebb megoldásai, amiben a történetmesélés nélkül közel nem lett volna olyan ütős a kampányuk?
  • Milyen területekről szoktam történetmesélő szakembereket bevonni a munkafolyamatba?
  • Milyen trükkökkel képes egy ügynökség kiterjeszteni a reklámeszközök limitációit, hogy mélyebb sztorikat meghallgatására érzékenyítse a fogyasztót?
  • Hogyan tud hőstörténetet faragni a reklám valódi emberekről, mélyen személyes, gyönyörű filmet?
  • Mit kezdene Tarr Béla egy mai youtube-kampány briefjével?Hogyan lehet érdekessé tenni egy sztorit, ha egy mondatod van a plakáton?
  • Miért húz be jobban a sztoriba egy film teaser trailer-e, mint a trailere?
  • Lehet-e etikus módon használni a sztorikat, miközben olyasmiről akarjuk meggyőzni néha a fogyasztót, amit magától nem tenne meg?
  • Sörreklámnál milyen sztori-megoldást dobott vissza a önszabályozó reklám testület?
  • Amikor másfél másodperced van, hogy a fogyasztó nehogy elnyomjon a videódról, akkor mennyire számít a többszáz éves tudás, amit tanultunk a dramaturgiáról?


A MITO-t itt éred el
https://mito.hu/

https://www.facebook.com/hellowearemito/

https://hu.linkedin.com/company/hellowearemito


Pőcze Balázs cikkei

https://raketa.hu/szerzo/pocze-balazs


INTRO

https://intro.co.hu/


Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast ---

Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast

-- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Emil Goodman egyszemélyes hadseregként készít animációs rövidfilmeket, és videoklipeket olyan előadóknak, mint a Mary Popkids, Azahriah, vagy a Wellhello. Ebben az epizódban összeraktunk vele egy kézműves animációs kisokost.

Szabó András az epizód elején (aka Emil Goodman) mesél nekünk arról is, hogy fogalma sincs, hogyan vették fel a MOME-ra, és kiderül, hogy nagynevű elődök helyett hogyan merített inspirációt az osztálytársaiból, akik szintén mind fejlődő önképző alkotók voltak. Mik András alkotói módszerei? Hogyan teremt vadabbnál vadabb világokat? Hova gyűjti össze az ötleteit, és a nagy ötlet-dobozból mikor használ fel elemeket egy új videoklipben?

Beszélgetünk sokat a Henry Waltz című rövidfilmjéről, és hogy azóta hogyan fejlesztette tovább ezt mozifilmes forgatókönyvvé. Hogyan inspirálta a Henry Waltz történetét András saját múltja és élettörténete? A klasszikus történetmesélős rövidfilmek helyett miért fordult András a vizualitás és a zene-vezérelt médiumok felé? Hogyan épít saját univerzumot a Henry Waltz, a Heaven’s Vanguard és a Sina és Koré című rövidfilmjei közt?

Hogyan próbálja András az animációs projektekben egyszemélyes stábként kihozni a lehető legtöbbet a rendelkezésre álló legkevesebből? Hogyan válik a COVID-korszakban forgatott animációs videoklipben fontos kellékké egy barbie baba? Miért jó kifejezés a módszereire a “kézműves animációs multitasking ámokfutás”? Milyen a hangulat a videoklip forgatásokon a zenekarokkal? Hogyan lehet egyszerre tervezni, de közben meghagyni a szabadságot az improvizációra is?

Hogyan dolgozik együtt a zenekarokkal? Kitől jön az ötlet, és kié a vízió egy videóklipnél? Hogyan konvertálja a zenészek elképzeléseit kiforrott videoklipes koncepciókká? És bár András szeret egyedül dolgozni, azt is elárulja, hogy mi az előnye annak, ha óriási stábbal dolgozhat. A kreatív játékban pedig meghallgatjuk András igazán frappáns és szórakoztató James Bond-inkarnációját egy steampunkos világban - és ezzel betekintést kapunk abba, mi történne a franchise-zal, ha Emil Goodman keze ügyébe kerülhetne.

--------------

Emil Goodman - rövidfilmek, amikről beszéltünk:

Henry Waltz:

https://vimeo.com/167259877

Heaven’s Vanguard

https://vimeo.com/62154659

Sina és Kore

https://vimeo.com/159790629

--------------

Emil Goodman-videoklipek, amikről beszéltünk:

https://www.youtube.com/watch?v=Sdyt-BKV5Ho

https://www.youtube.com/watch?v=9XKtALwdVrQ

--------------

Köszönjük a zenéket: Mary Popkids, Martin Grand és Saverne.

--------------

Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol:

Facebook: facebook.com/sztori.podcast

Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/

Instagram: instagram.com/sztori.podcast

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Gál Péter több mint 10 éve edzi a csapatát irodaházakon, székházakon, lakóparkokon. Ha üvegről van szó, ők a legprofibbak. De egy napon beesik egy presztízs-projekt, superior elvárásokkal. Egy műemlékvédelmi épületet kell luxus-szállodává átalakítani. Sehol egy egyenes, sehol egy derékszög, és egy rossz lépéseddel helyrehozhatatlan károkat tehetsz az épületben. Ide kell beilleszteni többszázkilós üveglapokat, amik, ha rájuk lehelsz, máris eltörnek. Mindeközben még ezerrel flexelnek és kalapálnak az építkezésen.


De Péterék szeretik a macerát, és be akarják maguknak bizonyítani, hogy a template-megoldások mellett az egyedi, kreatív megoldásokban is képesek nagyot dobni.
A projektet elvállalják, hisz olyan, mintha egész életükben erre készültek volna. De ahogy telik-múlik az idő, egyre több jel mutat arra, hogy ebből még bizony nagy baj lesz...


A mai epizódban a W Hotel Budapest megmentésének és felújításának történetét meséljük el Gál Péter és az építész csapata szemszögéből. Sok izgi fordulat, és extrém anekdota vezetett ugyanis el oda, hogy ma ott állhat az Operával szemben, a régi lepusztult Drechsler-palotából átalakuló hotel, a Marriott hotellánc luxus-kategóriájú szállodája.

Lesz szó személyes álmokról, sorsszerű véletlenekről, és az építészet lelkéről. Bebizonyítjuk, hogy az épületeket övező történetek segítenek abban, hogy érzelmileg könnyebben tudjunk kapcsolódni egy épülethez, ahogy abban is, hogy egy életre megjegyezzük magunknak egy épületet. Akár jártunk már benne, akár nem. :)


W Budapest Hotel: további információkat és fotókat itt találsz:

https://gmb.hu/az-operahazra-nezo-elnoki-lakosztalytol-a-titkos-speakeasy-barig/


https://epiteszforum.hu/tukrozi-a-luxust-a-gmb-solutions-egyedi-uvegfeluletei-a-w-hotelben


https://www.octogon.hu/epiteszet/a-reszletek-tukreben-x/

https://roadster.hu/nyit-a-w-budapest/

https://welovebudapest.com/cikk/2023/6/20/latnivalok-es-kultura-drechsler-palota-w-budapest-hotel-balettintezet

https://welovebudapest.com/en/article/2023/6/19/stay-new-5-star-w-budapest-hotel-dreschler-palace-andrassy-ut

https://infostart.hu/gazdasag/2023/07/13/igy-nez-ki-a-luxushotel-a-balettintezet-helyen

https://magyarepitok.hu/mi-epul/2023/07/kreativ-dizajn-es-szellemiseg-megnyilt-az-andrassy-ut-uj-luxusszallodaja

https://spabook.net/blog/hotelek/w-budapest-hotel-megnyitott/


Gál Pétert itt éred:
https://www.linkedin.com/in/peter-gal-7258102a/


A GMB Solutions-t itt éred el:

⁠https://gmb.hu/⁠

⁠https://www.facebook.com/gmbsolutionszrt⁠

⁠https://www.linkedin.com/company/gmbsolutionszrt/⁠


Az epizód felvételét a GMB Solutions Zrt. támogatta.



Támogasd te is az epizódok felvételét egy finom kávé árával: patreon.com/SztoriPodcast --- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00
A történetmesélés jövője valóban a videojáték formátumáé lesz? Vagy David Cage, Joseph Gordon-Levitt és még sok százezer ember rúg ezzel a jóslatával kapufát? --- Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast --- Kiss Imre televíziós műsor-készítőként és influencerként jól ismeri a videojátékok dramaturgiáját, filmes és színházi alkotóként, illetve egyetemi oktatóként pedig használja őket és merít belőlük. Imivel beszélek - sok-sok saját sztori mellett - a The Wolf Among Us, Emily Is Away, GTA, Sims, Minecraft, Limbo, This War is Mine, The Journey, Uncharted, Call of Duty, Dark Souls, Detroit Become Human és persze a Last Of Us című játékok érintésével, az alábbi kérdésekről: - miért mások az igényei a sztorik iránt a nyugaton és keleten élő gamereknek?- tényleg a videójátékos történetmesélés a storytelling jövője? - miben különbözik a videojátékos storytelling a többi formátumtól? mitől ad mást? - storytelling szempontból nem több-e a videojáték, mint történetmesélési mászóka? nem másodlagos-e a narratíva a 90%-ukban? - mik azok a videojátékok, amik segítik vagy ösztönzik a játékosok történetmesélő képességének fejlődését? Kiss Imre elérhetőségei: https://www.instagram.com/kiss_imi/ https://www.youtube.com/@unlimitedimi https://m.twitch.tv/kiss_imi Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast --- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech
Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Történik egy fontos esemény. Aznap mindenki erre figyel. De nem mindegy, hogy a világtörténelem lapjain megtapad-e. Ehhez kevés lesz a sztori - legalábbis úgy elmesélve, ahogy valójában megtörtént. Le kell egyszerűsíteni. Tömöríteni kell. Mitologizálni. De ez mit is jelent pontosan? Mi kell ahhoz, hogy történelmi mítoszt teremtsünk? Hogy torzul egy valós esemény sztorija, mielőtt a világ megjegyzi egy életre?   Ezt tárjuk fel Sonnevend Julia, kommunikáció-kutatóval, aki jelenleg egyetemi docens a new york-i New School for Social Research Szociológia Tanszékén. Első könyvében, a "Stories Without Borders"-ben arra kereste a választ, hogy miként válnak egyes történelmi események globális mítoszokká - és kevés témát találni, ami ennél jobban fittel a Sztori Podcastba. Kivesézzük, hogy milyen lépések vezetnek odáig, hogy a valóban megtörtént esetből egy olyan sztori, egy olyan mítosz maradjon meg a köztudatban, amit már jelentősen átdolgoztak - tömörítettek, egyszerűsítettek, márkáztak és mitologzáltak.

Ennél is érdekesebb, hogy ezek a torzulások a történetekben ugyanarra játszanak, mint általában a történetmesélés: az érzelmeinkre, és a megjegyezhetőségre. Odáig jutunk a diskurzusban, hogy a történelmi-mítosz-gyártás semennyire nincs lemaradva Hollywoodtól. A recept nagyon hasonló, csak a cél egészen más. De hogy pontosan micsoda, az derüljön ki a beszélgetésből. Még néhány téma, amit érinteni fogunk:  - Mennyire tér el az amerikai és a közép-európai storytelling-kultúra? - Miben más az amerikaiak és a magyarok viszonya a magántulajdonhoz és a pénzhez? - Miért aggasztó a fiatalok hírfogyasztása kizárólag a TikTok-on keresztül? Mekkora kihívás az új generációnak értelmezni a világot a rájuk zúduló hírekből? - A klímaválságra miért könnyebb a jegecmaci sztorijával felhívni a figyelmet, mint adatokkal? - Mennyire játszhat meghatározó szerepet a modern nemzetek történelmében egy nemzeti mítosz? - Mi az a globális ikonikus esemény, és miért van meghatározó szerepe arra, hogyan látjuk a világtörténelmet, és a benne betöltött szerepünket?

- Egy történelmi mítosz milyen érzelmeket triggerel? - A valóban megtörtént eseményhez képest milyen átalakuláson megy keresztül a narratíva, mire nemzetközi mítosz lesz belőle? - Mi szükséges ahhoz, hogy egy esemény megtapadhasson a világtörténelem lapjain? - Káros lehet-e az, ha a köztudatban nem a "valódi" történet maradt fent, miközben úgy kezeljük, mintha "márpedig úgy történt" volna? - A narratívák összecsapása segít-e a konteó-gyártásban? Vagy fordítva? - Zárásul esik szó a jövőre megjelenő könyvéről is: a politikai vezetők a személyes karizmájukat / self brandingjüket / személyi kultuszokat hogyan építik történetekkel? A legnagyobb tanulság nekem ebből a beszélgetésből, hogy: "A média az eseményt szereti, nem a folyamatot." - és hogy ez mit jelent, azt Julia kifejti a beszélgetésben. Sonnevend Julia: https://julia-sonnevend.com/ https://www.newschool.edu/nssr/faculty/julia-sonnevend/ https://hu.wikipedia.org/wiki/Sonnevend_J%C3%BAlia Stories Without Border: https://moly.hu/konyvek/sonnevend-julia-hatarok-nelkul

--- Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast

--- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast

--- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Érdekel, hogyan építs (értelmesen) narratívát egy brandnek? Akkor ez tetszeni fog.


Ha Szabó Bélával beszélgetsz, nem fogsz sekélyeskedni, sem unatkozni. A Telekom Hungary márkakommunikációs igazgatója, a marketing szakma mondhatni rocksztárja, akit a Magyar Marketing Szövetség most már zsinórban sokadjára szavaz meg minden évben a hazai iparág az első számú döntéshozójának, vagy ha úgy tetszik, az ország legsikeresebb marketingesének. Béla a no bullshit-őszinteségével és out-of-the-box gondolkodásával mindig megrengeti a szakma elképzeléseit a brandek szerepéről és feladatairól.

És minek tagadjuk, hogy miközben a brandépítés és a történetmesélés keresztmetszetét kerestük, itt is dübörgött az explicit szakmázás, és záporoztak a gamechanger ötletek. Érintettük a Nike, a BMW, a Helmann's, a Marvel és az Airbnb márkáknak a történet-használatát, de nem mentünk el szó nélkül a Tesla-sztori mellett sem.

Beszéltünk a Marsra Magyar című Telekomos, (nem-)márkázott termékfejlesztésről, ami messziről nézve egy ártatlan kis vígjáték-sorozatnak tűnik, de közelebb lépve frappáns és innovatív megoldás, ami egy iránymutató történelmi mérföldkő lehetne a komplett iparágnak arról, hogy szűk költségvetésből hogyan adjuk át egy márka számára fontos értékeket történetbe csomagolva, miközben alkotunk valami maradandót.

Az epizód végén nem fogsz felszínességgel vádolni minket, és ha nem hallgattam volna, én se hinném el, hogy 73 percben ennyi témát érintettünk:

  • Mi is az a márka és van-e szüksége történetekre?
  • A startupoknál mikor laposodik el a terméksztori, és mikor jön be a márkasztori?
  • Mi a legnagyobb benézés és lustaság, amit az iparág elkövet?
  • Mi a márka sztorija és a termék sztorija?
  • Melyik márka milyen módon képes hasznosságot teremteni?
  • Hogyan ad a purpose értelmet, irányt és mélységet a sztoriknak?
  • Hogyan variálják a cégek ugyanazt a sztorit a márkaépítés közben (Nike, Airbnb)?
  • Miért gyárt a Telekom filmsorozatot és miért akarja megnevettetni a fogyasztót?
  • Hogyan jelenik meg a sorozat tematikájában az ügy, amit a vállalat képvisel?
  • Hogyan lehetne stratégiai alapokon új szintre léptetni a történetmesélést a marketingben?
  • Milyen a magyar kishitű márkázás?
  • Mi az a purpose, és mire való?
  • A reklámszpotok az emberi sztorikon túl hogyan tudnának még többet elmondani a termékről? (Helmann's)
  • Egyáltalán, mit kezdjünk a pronyó reklámokkal? Hogyan segíthet ebben a brandsztori?


Ha érdekel a téma, nem fogsz unatkozni. ;)


Szabó Bélát itt tudod követni:

https://www.linkedin.com/in/bela-attila-szabo/

Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel: patreon.com/SztoriPodcast --- Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol: Facebook: facebook.com/sztori.podcast Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ Instagram: instagram.com/sztori.podcast -- Hirdetés és együttműködés: peter@showcast.tech www.showcast.tech

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Mennyi muníció van egy történetben? Melyik sztori alkalmas rövidfilmnek, és melyikből lehet nagyjátékfilmet készíteni?

Miért tűnt jó ötletnek Újratervezésből nagyjátékfilmet készíteni?

Hogyan nem lett a Susotázsból végül tévésorozat?

Miért nem írtak az "Akik maradtak"-hoz '56-os folytatás-filmet?

Tóth Barnabás filmrendező, forgatókönyvíró, színész és filmproducer, a Momentán Társulat alapító tagja. Susotázs című kisjátékfilmjét 2019-ben beválogatták az Oscar-díj 10 kisfilmet tartalmazó rövidlistájára, rá egy évre pedig az Akik maradtak című játékfilmje került fel a 2020-as Oscar-díj szűkített listájára. Barnával élő közönség előtt beszélgettem az Etyeki Pikniken, miközben teljes kisfilmeket és filmrészleteket is néztünk a munkásságából.

Bemelegítésnek mesélt egy kicsit a "Bereményi kalapja" című filmről, ami ősztől lesz a mozikban, és ezután kibeszéljük a gyerekkori sztori-élményeket. Francia képregények: az Asterix & Obelix, a Lucky Luke és TinTin. Ottlik Géza: Iskola a Határon. Michel Tournier: A Rémkirály.

Melyik legendás filmrendező nevét írta fel már 5 évesen a szekrényre - amúgy hibásan? Mi fogta meg már gyerekszínész korától a filmkészítésben? Hogyan formálták a szemléletét az alkotó folyamatokról? Hogyan tekint a korai filmkritikusi tevékenységére? Milyen filmklubot üzemeltetett 10 éven át? Aztán a történetek fogyasztása a filmekről hogyan vándorolt át a regényekre? És most miért hord magával mindenhova egyszerre 3 könyvet is?

Ezután sokat beszéltünk 3 különböző filmjéről (Újratervezés, Susotázs, Akik maradtak), miközben beszélgetések egyesével is felérnek egy ingyen filmes kurzussal!

Végül, levezetésnek nyomtunk kreatív játékot. Eljátszottunk a gondolattal, hogyan lehetne az "Idétlen Időkig"-ből és a "40 éves szűzből drámát vagy thrillert csinálni. Aztán megpróbáltuk a "Titanic" és a "Csernobil" sztoriján olyan fogást találni, hogyan lehetne komédiaként találni. Spoiler: nem volt könnyű! :)

Az epizód videóanyaga innen érheti el: https://youtu.be/qvBYlkW1bMM

Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel:

patreon.com/SztoriPodcast



--

A filmeket innen nézhetitek meg:

Újratervezés: https://www.youtube.com/watch?v=NnKGdYM94bQ

Susotázs: https://vimeo.com/249062838

Akik maradtak: https://www.netflix.com/hu/title/81193946

--

Az epizódot a ReZeda Teraszon rögzítettük, Etyeken: 

https://rezeda-terasz.hu/

-- 

Hang: Éberl Szilárd

--

Köszönjük a zenéket: Mary Popkids, Martin Grand és Saverne.

--

Facebook: facebook.com/sztori.podcast 

Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/ 

Instagram: instagram.com/sztori.podcast

--

Hirdetés és együttműködés:

peter@showcast.tech

www.showcast.tech

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00