Kőhalmi Zoltánnal beszélgetek, akit humoristaként és standup-előadóként szeret és ismert meg az egész ország - 25 éve van a pályán, és még 2022-ben is az ő előadása volt a legnézettebb Comedy Special a Comedy Central műsorán. Emellett pedig az elmúlt években két regényt is írt, bravúros történetmeséléssel: A férfi, aki megølte a férfit, aki megølt egy férfit, avagy 101 hulla Dramfjordban-t és Az utolsó 450 évet.
"Amikor kitalálok egy poént, akkor magamnak adok egy feladványt" Nagyon izgalmas Kőhalmi megközelítése, miszerint neki a humor nem más, mint rejtvényfejtés, amiben a poén mindig a feladvány. Dumáltunk sokat a fejlesztésről, hogy az első ötlet mindig triviális, és el kell hajítani, illetve hogy azzal különbözteti meg magát a többiektől, hogy sokkal többet gondolkodik a poénokon és verziózik velük. Abból érdemes kiindulni, hogy minden poén egy zavarkeltés, egy meghökkentés. És sokszor az a jó humorban, hogy attól lesz valami vicces, hogy nem mondasz el mindent a történetből. Sok poén ugyanis amiatt a hézag miatt működik, amit a hallgató fejben tölt ki. Mivel sok közös van a standupban és a storytellingben, ezért a történetmesélésre megint egy elképesztően izgi nézőpontra kaphatunk rálátást.
Nagyon színes beszélgetés lett, imádtam minden mellékvágányát, dumáltunk filmekről és sorozatokról is, mint a Beef, a Dark, és a Sekény Sírhant, de érintettük azt is, hogy az hogyan jött, hogy Zoli írt egy animációs rövidfilmet a 2000-es évek elején két mindenre elszánt, őrült nyúlról, amiből egy (egyébként tök király) Zagar videoklip készült. (link lent)
Ezen kívül mindent is átbeszélünk, ami idevág:
Miket olvasott Zoli gyerekként? Milyen vígjátékok inspirálták arra, hogy humorista lesz?
Hány rétege van egy viccnek? Mitől működik egy poén? Hogyan elemezte ki gyerekként a vicceket?
Mit jelent az, hogy magát strukturalista humoristának tartja?
Miért kell máshogy ütemezni a sztorit vagy a poént a színpadon, mint leírva?
Miért fontos a humor a feszültség kikönnyítésében?
Mennyire kötött a paródia írás játéktere? Könnyebb paródiát írni mint nem-paródiát?
Mi érdekelte a skandináv krimi paródia megírásában?
Milyen olvasói elvárásokkal kell szembenéznie, amikor az első regényét megírta és mit tanult a visszajelzésekből? Hogy strukturálná máshogy, mesélné máshogy a sztorit?
Miért a krimit választotta az első regény műfaji játékterének?
Miért volt tanulságos a világépítést túltolni, és újra a sztorira koncentrálni a második regénynél?
Miről szól a harmadik regény?
Mit is jelent az elvárások átka?
Hogyan egyeztethető össze az írói és a standup-előadói életforma? Tud egymásra jótékonyan hatni a kettő?
Hogyan segíthet egy mind map a stand-up-est tervezésében
Hogy megy a poénok és sztorik fejlesztése közönség nélkül és a közönséggel való tesztelése?
Hány verzión esik át fejben, papíron és a közönségen mire a estbe kerül egy sztori vagy panel?
Hol helyezi el magát Zoli a storyteller skálán?
Milyen storytellerek coacholják a dumaszínházas standuposokat?
Kéne a humoristáknak komoly témákról beszélniük itthon?
Milyen vicceket meséltek a görögök és az ókori északi népek?
Miért hasznos a nevetés és miért marad meg jobban az emlék egy humorral előadott információ esetében?
Gazdag beszélgetés, sok útravalóval, baromi jó hangulattal. Még több ilyen epizódot kívánok magunknak! :)
Bossa Astoria videoklip
https://www.youtube.com/watch?v=iNywH1RU5Ac
Kőhalmi Zoltánt itt tudod követni:
https://www.instagram.com/kohalmizoltanhivatalos/
https://www.facebook.com/KohalmiZoltan
Kőhalmi Zoltán standup-estjei:
https://dumaszinhaz.hu/fellepok/Kohalmi-Zoltan/
Kőhalmi Zoltán regényei:
https://moly.hu/alkotok/kohalmi-zoltan
Támogasd az epizódok felvételét egy jelképes összeggel:
---
Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol:
Facebook: facebook.com/sztori.podcast
Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/
Instagram: instagram.com/sztori.podcast
--
Hirdetés és együttműködés:
peter@showcast.tech
www.showcast.tech