Az AI egyelőre csak egy slot machine, nem egy gondolkodó gép, éppen ezért csak látszólag tarolta csak le a kreatív írással foglalkozókat. Sőt, ha furán is hangzik, az írók a legvédettebb csoport az AI-tól jövő fenyegetéssel szemben.
Vanicsek Olivérrel beszélgetek erről, aki Los Angelesben tanult filmes forgatókönyvírást, utána írt az HBO-nak, aztán több mint egy éve Dubaiban él, ahol startupperként egy AI alapú applikációt fejleszt, ami a forgatókönyvírást és az egész filmkészítést megváltoztathatja. Lesz még szó emellett szerzői jogi kérdésekről, és izgi perekről beszélünk, hogy a bírói gyakorlat szerint lássuk, mi kaphat szerzői jogi védelmet, és mi nem.
Belenézünk a jövőbe, ahol egyetlen ember képes lesz filmet készíteni, a blockbuster-filmeket pedig csak ötödannyi ember fogja forgatni. Új kategória jön létre az AI-filmekkel, amik szűk nichekben fognak mozogni. Közben 5x annyi film fog készülni? Akkor hogyan alakulnak át a nézői szokások?
És persze dumálunk Olivér appjáról is, ami szerinte olyan, mint az írógépről a laptopra váltás: olyan folyamatokat digitalizál, ami most is létezik: van egy személyes story coach-od, illetve branstomingban, pitch deck készítésben segít, plusz kérheted tőle, hogy olvastassa fel neked AI által generált hangokkal a dialógusaidat (table reading). Menő. De ami még menőbb, hogy később a tervek szerint storyboarding és AI filmelőzetes készítése is bekerülhet a feature-ök közé. A szlogen a történetmesélők felé, hogy "Augmentálunk, nem lecserélünk (téged)!"
Persze lesz szó arról is, hogy magától milyen sztorit tud mesélni most az AI, és mik a nyilvánvaló és kevésbé nyilvánvaló limitációi. A filmeken és regényeken kívül lesz szó az interaktív narratív struktúrákról, mert úgy néz ki, ott bika nagy forradalom van készülőben.
Rövid összefoglaló, hogy milyen témákat fogunk érinteni:
Hogy lesz magyar forgatókönyvíróból Dubaii startupper?
Hogy próbál szembeszélben egy egyedi appot fejleszteni a filmeseknek?
Az AI ellenség vagy segítség a filmesek szemében?
Milyen követeléseket támasztottak a 2023-as hollywoodi sztrájk alatt az írók és színészek az AI-al szemben?
Milyen kreatív munkákat tarolhat le az AI most és a jövőben?
Miért az írók a legvédettebb csoport az AI fenyegetésével szemben?
Mi az az LLM és hogy segítheti a történetmesélőket?
A mai ChatGPT hogy lett egy véletlen eredménye?
Milyen sztorikat tud a ChatGPT ma elmesélni és milyeneket nem?
Ez csak egy imitációra képes slot machine vagy tudna "kreatív" és eredeti lenni az AI által írt történet?
Hány oka van, hogy nem tudná most megírni A Gyűrűk Urát?
Mik a nyilvánvaló és nem nyilvánvaló okai, hogy elvérzik az érzelemkeltésben?
Az eredetiség vagy a történetmesélés minősége számít jobban?
Hogyan forradalmasítja az AI a filmkészítést?
A Storywork nevű app hogyan segíti a történetmesélők munkáját?
Milyen copyright issuek merülhetnek fel az AI-generálta sztoriknál? Ezt hogy kerüli ki a Storywork? A bírói gyakorlatokat alapján mi élvezhet szerzői jogi védelmet, és mi kerül már public domain alá?
Miért lehet erősebb a gép az interaktív narratív struktúrák tovább-építésében?
Elon Musk Neurolinkje hogyan forradalmasíthatja az AI-hoz köthető történetmesélést?
Naruto vs. Slater per:
https://en.wikipedia.org/wiki/Monkey_selfie_copyright_dispute
A képregényes copyright sztori:
Storywork
--
Kövesd a Sztori Podcast-ot mindenhol:
Facebook: facebook.com/sztori.podcast
Zárt csoport: facebook.com/groups/sztori.klub/
Instagram: instagram.com/sztori.podcast
--
Hirdetés és együttműködés:
peter@showcast.tech
www.showcast.tech