Ha azt mondom valakinek hogy "enni", majd megkérem hogy egészítse ki a szót "hú_", akkor nagy valószínűséggel húst fog mondani. Viszont ha azt mondom neki "zene", akkor nagy valószínűséggel húr lesz a kiegészített szó.
A magyarázat egy, az asszociatív memóriánkban végbemenő pszichológiai jelenség, melyet előfeszítésnek, vagy priming-nak neveznek.
Az előfeszítés a befolyásolás, ha nem is mindenható, de hasznos eszköze. A játékok élmények, és ahhoz hogy megfelelően tudjuk ezt átadni a játékosoknak, irányítanunk, befolyásolnunk kell őket. Ezért is fontos, hogy tisztában legyünk az előfeszítéssel.
Kezdve onnan, hogy Danny Blue olvasott Vágó István gondolataiban, át Daniel Khaneman nagyszrű Gyors és lassú gondolkodás művén, eljutunk a priming szerepéhez a játékokban. És ezek mellett természetesen levonjuk a következtetéseket, és megnézzük hogyan tudjuk alkalmazni az előfeszítést, mint terméktervezők, játék dizájnerek.
Köszönöm hogy itt vagytok, és hallgatjátok a podcast-et!
Intro: Simon Leong - Swingin' Swords (Monster Hunter Swing)