A 16. században a Netflixet színháznak hívták: naponta 2-3000 ember járt színházba, nem vált még szét a tömeg- és a magaskultúra, a társulatok küzdöttek a figyelemért, hogy minél több embert minél hosszabb ideig le tudjanak kötni. William Shakespeare jó színházat akart csinálni, ezért figyelte a színészeket és a nézőket is, hogy mindig minden működjön.
Pikli Natália megírta a Shakespeare minden időre című könyvét, ami egy monográfia, de felesleges bárkit elijeszteni, mert az irodalomtörténész színesen, informatívan és érzékletesen mesél a 16-17. századi viszonyokról. Tömegszínház, kulturális hatások, évszázadok alatt a kulturális génjeinkbe íródott történetek: ez a Shakespeare-jelenség.
A Könyves Magazin podcastjában az egyetemes kultúra legfontosabb szerzőjéről beszélgetek Pikli Natáliával, az ELTE Anglisztika docensével. Olvass bele a könyvbe: szexizmus és férfiellenesség Shakespeare drámában.
A beszélgetés témái:
1. Biblia vs. Shakespeare: hogyan alakítják a kultúrát? 2. Shakespeare a kortárs szerző: a történeti kontextus 3. A színház, a könyvnyomtatás és a kapitalizmus 4. A közönség miatt folyamatosan alakuló drámák 5. A Shakespeare-hatás: egész életében azt kereste, mitől működik a színház 6. Pikli Natália kedvenc konteója! 7. Hogy válik intézménnyé Shakespeare? 8. Petőfi, Arany, Kosztolányi, Babits és Shakespeare: hogyan épült be a magyar kultúrába? 9. Sokszor felháborodnak az újrafordítások miatt, de nem ezt csinálná Shakespeare is? 10. Shakespeare mint műfaj: a 90-es években berobbant a populáris kultúrába 11. Sztereotípiák, előítéletek és a nemi kérdések