A mesterséges intelligenciáról rengeteg tévhit kering: hogy felülmúlja az emberi intelligenciát, érzelmeket él meg, sőt, egy napon az emberek felett uralkodik majd. De vajon mi igaz ezekből? A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető Qayum Dániellel és Csányi Kristóffal, a Peak tanácsadóival a mesterséges intelligencia mítoszairól beszélget.
Az adás első részében szétszálazzuk az AI-al kapcsolatos hiedelmeket, és rávilágítunk arra, miért nem képes az AI érzelmekre, vágyakra vagy emberszerű döntésekre. Tisztázni fogjuk, hogy az AI csupán adatalapú működésének köszönheti hatékonyságát, nem pedig valódi intelligenciájának vagy bölcsességének.
A mesterséges intelligencia a pénzügyi szolgáltatások terén különösen ígéretes. Egyszerűsíti a felhasználói élményt, növeli az adatkezelés pontosságát, és számos folyamatot tesz gyorsabbá és költséghatékonyabbá. Három fő modell formálja az AI alkalmazását a pénzügyek világában:
Az AI új lehetőségeket teremt, legyen szó cégvezetői támogatásról vagy kreatív ötletelésről. Mindeközben megőrzi az emberi döntéshozás rugalmasságát, és szükségét is. Az AI támogatja az emberi munkavégzést, viszont teljesen nem tudja felváltani. Az emberi felelősségvállalásra és felügyeletre (egyelőre úgy néz ki) szükség lesz.
A mesterséges intelligenciát azonban nem csak pozitív hatásai miatt emlegetik. Számos fenyegetés, mint a scam botok, blackbox problémák, hamis személyazonosságok és deepfake technológiák, kockázatot jelentenek a felhasználók számára. Ezek a technológiák egyszerűsítik a bűncselekmények elkövetését és rombolják a felhasználói bizalmat.
Az adásban arról is beszélünk, hogyan próbálja az EU AI Act szabályozni és etikus mederben tartani a mesterséges intelligenciát, különös figyelmet fordítva a magas kockázatú rendszerekre és a felhasználók védelmére.