A Fintech Világa egy hetente megjelenő rádióműsor és podcast, amely betekintést nyújt a nemzetközi fintech piacok innovatív megoldásaiba - legyen az egy formabontó termék, egy szofisztikált megoldás vagy egy úttörő vállalkozás.
A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető Csányi Kristófot, a Peak üzletfejlesztési menedzserét látta vendégül, aki a Peaket képviselte egy Amerikában megrendezett accelerator programban.
November elején a Peak újabb jelentős lépést tett nemzetközi terjeszkedésének útján: Csányi Kristóf, a vállalat üzletfejlesztési menedzsere az Egyesült Államokban, Des Moines-ban képviselte a céget egy kiemelkedő insurtech accelerator programban. Az eseményen 14 innovatív startup vett részt a világ különböző pontjairól, hogy értékajánlatukat az amerikai biztosítási piac igényeihez igazítsák.
A program célja az volt, hogy a résztvevő startupok segítséget kapjanak értékajánlatuk tökéletesítésében és az USA biztosítási piacára történő adaptálásában. Az accelerator során mentorok és kockázati tőkecégek támogatták a csapatokat. A program végén a startuok egy pitch eseményen mutathatták be végső megoldásaikat.
A Peak a programba az egyedülálló Parent & Child megoldásával érkezett, amely hiperperszonalizált pénzügyi edukációra fókuszál. A terméket kifejezetten a biztosítási szektorra szabták, hogy új perspektívát nyújtsanak az ügyfelek pénzügyi tudatosságának növelésére. Az innovációt nemcsak az ügyfélélmény fokozására tervezték, hanem arra is, hogy erősítse a biztosítók kapcsolatát ügyfeleikkel.
A program végére a Peak egy olyan értékajánlattal térhetett haza, amelyet az USA vezető vállalatai validáltak. Az accelerator nemcsak a termék fejlesztésében jelentett áttörést. Számos értékes üzleti kapcsolatot is hozott a Peak számára, amelyek későbbi együttműködések alapját képezhetik.
A Global Rapid Accelerator Program tovább segítette a Peak elkötelezettségét az innováció és a nemzetközi terjeszkedés iránt. A teljes adás az alábbi Spotify linken visszahallgatható.
Bemutatkozik a Budapest Fintech Week. A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető Csányi Kristófot, a Peak tanácsadóját, és Boros Lillát, az MBH FintechLab innovációs menedzserét látja vendégül, akikkel egy új, Magyarországon első alkalommal megrendezett nemzetközi fintech konferenciáról beszélget.
A Budapest Fintech Week célja, hogy megfizethető és elérhető platformot nyújtson a magyar és nemzetközi fintech szektor számára a megjelenésre és kapcsolatépítésre. Mindeközben új színt visz a hazai rendezvények világába, nemzetközi, szakmai eseményeket ígérve.
A Budapest Fintech Week az MBH Fintechlab, a MAFISZ, Ergomania Design és a BrightHills társszervezésében kerül megrendezésre. A konferencia az eredeti elvárásaikat már most felülmúlta, ugyanis több mint kétszer annyian jelentkeztek, mint amivel először kalkuláltak:
A program rendkívül hiánypótló a magyar fintech szektorban. A nemzetközi fintech rendezvények ugyanis gyakran nehezen elérhetők a hazai szereplők számára: költségesek, messze vannak. A hazai rendezvények pedig általában egy szűk réteget képesek megszólítani, a vendégek véleménye szerint. A Budapest Fintech Week ezzel szemben egy ingyenes, nemzetközi konferenciát kínál az érdeklődőknek és szakmabelieknek.
A konferencia záró szekciójában a Peak is előad. A fiatalok bankolási szokásait és pénzügyi igényeit helyezik fókuszba, két előadás és egy panelbeszélgetés keretein belül. Emellett Boros Lilla a Woman In Tech előadást is kiemelte, ahol Neha Mehta ad elő egy könyvbemutatóval egybekötve különleges színt visz az eseménybe, kiemelve a nők szerepét és lehetőségeit a technológiai iparban. A teljes adás az alábbi Spotify linken elérhető.
A digitalizáció megkérdőjelezhetetlen, ennek ellenére a Providentnél a személyes kapcsolatok továbbra is kiemelt szerepet játszanak az ügyfélélményben. A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető és Suppan Márton, a Peak alapítója Boczán Viktort, a Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatóját látja vendégül.
Boczán Viktor 23 éve dolgozik a Providentnél, március 1-je óta pedig a Provident magyarországi vezérigazgatói pozícióját tölti be. A huszonhárom Providentnél töltött évéből tíz évet nemzetközi kiküldetésen volt Csehországban és Romániában.
A Provident küldetése a pénzügyi rendszerből kiszorult emberek bevonása. Ez különösen vidéken fontos, ahol a vállalat ügyfelei többségében 45-50 év körüli nők. Bár a digitalizáció térnyerése megkérdőjelezhetetlen, a személyes kapcsolatok továbbra is fontosak a szektorban.
A Provident üzleti modellje erősen épít erre: az ügyfeleik nagy részével személyesen is találkoznak, és gyakran heti szintű kapcsolatokat ápolnak. A pénzügyi szolgáltatásoknál - különösen hitelfolyósítások esetén - máig fontos a személyes jelenlét, hogy az ügyfelek teljes bizalommal vehessék igénybe a szolgáltatásokat.
Boczán Viktor beszélt arról is, hogy milyen eltérések tapasztalhatók a különböző országok pénzügyi kultúráiban. Románia például fogyasztásorientált társadalom, ahol kiemelten fontos a hitelező részéről a felelős értékesítés. Ezzel szemben Csehországban az emberek inkább megfontoltak, jobban figyelnek a megtakarításokra és kiadásokra.
Magyarországon a pénzügyi tudatosság sokat fejlődött tapasztalatai alapján. A közoktatásban indított kezdeményezések, vagy az MNB Pénziránytű programja fontos szerepet játszanak ebben.
A magyar lakosság jelentős része viszont sosem részesült pénzügyi oktatásban. Különösen az idősebb generációk esetében van tudásbeli hiány, sokan például úgy nőttek fel, hogy még nem voltak Magyarországon hitelkártyák sem.
A Provident egyébként számos kezdeményezéssel támogatja ügyfeleik és a lakosság pénzügyi tudatosságának növelését. Ilyenek például:
A beszélgetés során szó esett a digitalizáció fejlődéséről is, amelyet a BNPL (Buy Now, Pay Later) megoldások térhódítása is tükröz. Bár a Provident ügyfelei körében továbbra is kulcsszerepe van a személyes kapcsolatoknak, a digitalizáció fokozatosan integrálódik a szolgáltatásokba, a hatékonyság növelése és az ügyfélélmény javítása érdekében. Boczán Viktor ugyanakkor a jövőben is látja a személyes szolgáltatások jelenlétének igényét.
A Provident elkötelezett a felelős hitelezés mellett, amely csak felelős fogyasztókkal valósítható meg. Az edukációs programok és a személyre szabott ügyfélszolgálat ebben kulcsszerepet játszanak.
A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető és Suppan Márton, a Peak alapítója a Peak AI fejlesztéseiről, és energiahatékonysági oktatási megoldásáról beszélget.
A Peak még 2022-ben kezdett el mesterséges intelligencia kutatással és fejlesztéssel dolgozni - még a ChatGPT berobbanása előtt. Ekkor alakult meg a magyar fintech belső innovációs csapata, akik az AI fintech szektorban való felhasználásával, és a Peak folyamatainak optimalizálásával foglalkoznak.
Az OpenAI által fejlesztett ChatGPT megjelenését követő (és máig tartó) “AI boom” segítette ezt a folyamatot. Egyrészt elindult egy fejlesztési verseny, másrészt rengeteg új eszköz jelent meg rövid időn belül. A Peaknek az elmúlt két évben több AI fejlesztési projektje is lett, nemrégiben pedig egy innovatív, hiperperszonalizált oktatási modellt vittek piacra.
Eredetileg fiatalok pénzügyi oktatása volt a cél, közérthető, hiper-személyre-szabott módon. Gyorsan kiderült viszont, hogy a termék az adottságainak és a “motorját” adó AI modellnek köszönhetően számtalan másik témakör és korcsoport oktatására is alkalmas. Így jött létre a Zöldülő projekt a Lehel közreműködésével.
A Zöldülő célja, hogy energiahatékonyságra oktassa a lakosságot, kihasználva a Peak Edukációs Platform adottságait. Az oktatás során személyreszabott leckéken keresztül tanulhatunk arról, miképp tudunk háztartásunkban energiát (és pénzt) megtakarítani.
Egy felhasználó ha a teljes, 18 leckéből álló tananyagot elvégzi, a javaslatokat pedig betartja, átlagosan 40 fa elültetésével megegyező hozzájárulást tesz a fenntarthatósághoz. Az oktatás elvégzését továbbá ösztönzi, hogy értékes nyereményeket lehet nyerni.
A teljes adás az alábbi Spotify linken elérhető.
A mesterséges intelligenciáról rengeteg tévhit kering: hogy felülmúlja az emberi intelligenciát, érzelmeket él meg, sőt, egy napon az emberek felett uralkodik majd. De vajon mi igaz ezekből? A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető Qayum Dániellel és Csányi Kristóffal, a Peak tanácsadóival a mesterséges intelligencia mítoszairól beszélget.
Az adás első részében szétszálazzuk az AI-al kapcsolatos hiedelmeket, és rávilágítunk arra, miért nem képes az AI érzelmekre, vágyakra vagy emberszerű döntésekre. Tisztázni fogjuk, hogy az AI csupán adatalapú működésének köszönheti hatékonyságát, nem pedig valódi intelligenciájának vagy bölcsességének.
A mesterséges intelligencia a pénzügyi szolgáltatások terén különösen ígéretes. Egyszerűsíti a felhasználói élményt, növeli az adatkezelés pontosságát, és számos folyamatot tesz gyorsabbá és költséghatékonyabbá. Három fő modell formálja az AI alkalmazását a pénzügyek világában:
Az AI új lehetőségeket teremt, legyen szó cégvezetői támogatásról vagy kreatív ötletelésről. Mindeközben megőrzi az emberi döntéshozás rugalmasságát, és szükségét is. Az AI támogatja az emberi munkavégzést, viszont teljesen nem tudja felváltani. Az emberi felelősségvállalásra és felügyeletre (egyelőre úgy néz ki) szükség lesz.
A mesterséges intelligenciát azonban nem csak pozitív hatásai miatt emlegetik. Számos fenyegetés, mint a scam botok, blackbox problémák, hamis személyazonosságok és deepfake technológiák, kockázatot jelentenek a felhasználók számára. Ezek a technológiák egyszerűsítik a bűncselekmények elkövetését és rombolják a felhasználói bizalmat.
Az adásban arról is beszélünk, hogyan próbálja az EU AI Act szabályozni és etikus mederben tartani a mesterséges intelligenciát, különös figyelmet fordítva a magas kockázatú rendszerekre és a felhasználók védelmére.
A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető és Suppan Márton, a Peak alapítója a családi bankolásról és fiatalok pénzügyi oktatásáról beszélgetnek.
A Greenlight már több mint 5 millió ügyfelet szolgál ki az USA-ban, és egyre inkább az egész család igényeit igyekszik kiszolgálni. A családi fókuszú neobankok nemcsak egyéni pénzügyi megoldásokat nyújtanak, hanem családi költségvetés-kezelő funkciókkal is előállnak, hogy a családok minél több generációját ügyfelüknek tudhassák.
Az amerikai Greenlight ezt a kínálatát most egy vonzó cashbacket kínáló hitelkártyával egészítette ki.
Egyre több fiatal fordul a TikTokhoz és más közösségi média platformokhoz pénzügyi tanácsokért. A fiatalok számára a közérthetőség és a gyors válaszok fontosabbak, mint az, hogy az a pénzügyi oktatás és tanácsadás egy banktól származzon. Ez a meghatározó trend több szemszögből is fontos. Egyrészt a közösségi médián elérhető információk/tartalmak jelentős része hamis. Másrészt felhívja a figyelmet arra, hogy a fiatalok nem kérnek a hagyományos tartalmakból, fontosabb nekik a közérthetőség és a gyors formátum.
A személyre szabott tartalom manapság a fiatalok egyik legfontosabb szempontja – ezt ismerte fel a Peak, amely egy hiperperszonalizált pénzügyi oktatási platformot hozott létre. A termék célja, hogy személyre szabott, közérthető és gyorsan fogyasztható oktatási megoldással segítse a pénzintézeteket a fiatalok megszólításában. Elsősorban pénzintézeteknek szól, viszont egyéb, fiatalokat célzó vállalatok számára is felhasználható. Emellett akár belső oktatásra, vagy munkavállalói juttatásként is felhasználható.
A teljes adás az alábbi Spotify linken elérhető.
Fókuszban a fiatal generációk pénzügyi szokásai, a digitális pénzügyi megoldások terjedése és a neobankok versenye. A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető és Suppan Márton, a Peak alapítója a Z generációs digitális szokásokról beszélgetnek.
A fiatalok, különösen a Z generáció hűsége nagy kihívást jelent a hagyományos pénzügyi szolgáltatóknak. A Bain & Co. elemzése szerint fiatal ügyfelek megnyeréséhez elengedhetetlen a digitális megoldások fejlesztése, a személyre szabott ajánlatok és a környezettudatosság is. A pénzintézeteknek egyértelműen reagálniuk kell a változó ügyféligényekre. Kérdés, hogy milyen technológiai újításokkal érhetik el, hogy a fiatalok hosszú távon ügyfeleik maradjanak.
Érdekes dinamika továbbá, hogyan használják még a fiatalok a digitális teret. A Z generáció idősebb korosztálya felismerte, hogy ez már nemcsak szórakozási, hanem pénzkereseti lehetőségeket is kínál. A fiatalok az influencerek, tartalomgyártók és digitális vállalkozók világának meghatározó szereplőivé váltak az utóbbi években. Ezek rendkívül vonzó karrierek számukra, amelyekben a fintechek is szerepet játszanak.
Az adásban továbbá szó esik a Greenlight újabb fejlesztéséről: kiemelkedő hitelkártyát nyújtanak szülőknek. A trend egyértelmű: miután több millió fiatalt már megszereztek, a szülőket is magukhoz csábítják a fiatalokat célzó neobankok.
A teljes adás az alábbi Spotify linken visszahallgatható.
Az ff.next magyar design ügynökség, viszont Ausztráliából van majdnem a legtöbb ügyfelük. A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető és Muck Ferenc, az ff.next társalapítója beszámolót tart az ausztrál útjukról.
Az ff.next két alapítója, Muck Ferenc és Much Iván már 10 éve foglalkoznak designnal. Eleinte familyfinances néven indultak el, és családi bankolásra - fiatalok bankolását szolgáló terméket fejlesztettek. Az ff.next sikere végül covid végefelé érkezett, mikor pivotáltak az eredeti ötlettől. Egy content marketing stratégiát találtak ki, amely során különböző portfólióoldalakon publikálták referencia munkáikat. Ezeken keresztül organikus úton érkeztek hozzájuk az ügyfelek a világ különböző pontjairól.
Többek között készítettek új designt a UBS, svájci óriásbank számára, ahol olyan vagyonkezelési megoldást terveztek újra, amely a sportolók – például focisták – korai nyugdíjazására összpontosít. De az ff.next jelenleg olyan kiemelt piacokon is dolgozik, mint Szingapúr és Ausztrália.
Mióta pár éve pivotáltak a termékfejlesztéstől már főként designszolgáltatásokra specializálódtak. Ennek ellenére családi banki megoldásokat fejlesztő projektekben továbbra is aktívan részt vesznek.
Az Ausztráliában tett körúton is családi bankolással kapcsolatos panelbeszélgetést vezettek le. A hosszú utazás nagyon gyümölcsöző volt: két hét alatt 3 városban 40 találkozót szerveztek le. Köztük jártak az Atlassian, a Jira projektmenedzsment szoftverért felelős cégnél, és szerveztek egy meetupot a Framer, no-code weblap szerkesztő programot fejlesztő céggel.
Az ausztrál piacról is mesélt, amely például a BNPL (Buy Now, Pay Later) szolgáltatások úttörője az Afterpay révén. A teljes adás az alábbi Spotify linken visszahallgatható.
Hogyan változott a fintech szektor az elmúlt öt évben? Milyen tervei vannak a Revolutnak Magyarországon? Milyen szabályozások vannak Magyarországon a BNPL igénybevételére? Ilyen kérdések is terítékre kerültek a Fintech Világa legújabb adásában, ahol a témát az MNB által idén ötödjére kiadott Fintech és Digitalizációs jelentése adta. Érczfalvi András műsorvezető vendégei Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank digitalizációért és fintech fejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója, valamint Qayum Dániel, a Peak tanácsadója voltak.
Idén már ötödik alkalommal jelent meg a Magyar Nemzeti Bank Fintech és Digitalizációs jelentése, amelyben a magyar fintech szektor fejlődését, illetve a bankok és biztosítók digitalizáltságát elemzik. A kiadványból kiderül, hogy habár a fintech piac növekedése lelassult, továbbra is jelentős mértékben nő. Az elmúlt öt évben a fintech cégek száma megduplázódott. Mára már 212 bejegyzett fintech cég van. A fintech szektor árbevétele pedig 100 milliárd forintról 310 milliárdra nőtt. A fintech cégek esetén pedig továbbra is a B2B üzleti modell dominál. Qayum Dániel kiemelte, nem meglepő, hogy az első magyar neobank, a nemrég bankkártyával is jelentkező BinX is B2B fókuszú. Szombati Anikó megjegyezte a BinXszel kapcsolatban, hogy jegybanki oldalról sikeresnek látják az üzleti modell kiterjesztését. Úgy látják, jó irányba haladnak, hogy a pénzügyi szolgáltatási díjakat csökkenteni tudják.
A neobanki vonalon maradva szóba került a nemrég másfél millió magyar felhasználót elérő Revolut is. Szombati véleménye szerint a Revolut jelenleg ingyenes számlái előbb vagy utóbb bújtatottan vagy nyíltan fizetősek lesznek majd. Ez úgy gondolja magyar fióktelep nyitásával – ami elmondása szerint már a magyar operáció elindulása óta napirenden van – már elkerülhetetlen lenne. A fióknyitással ugyanis sokrétű kötelezettségek vannak, ilyenek például az ATM hálózat üzemeltetése, amik extra költségeket jelentenek a neobank számára. Szombati nagyon bízik benne, hogy a fióktelep nyitásához szükséges fejlettséget minél hamarabb eléri a Revolut, de ezt csak köztes lépésnek látja. A legfontosabbnak azt tartja, hogy elérjék, hogy a magyar ügyfelek nem litván, hanem magyar betétbiztosítási rendszer által legyenek védve. Ehhez azonban leányvállalati státusz lenne szükséges.
Az adásban szóba került a BNPL is. A szolgáltatás Magyarországon kis fáziskéséssel jelentek meg, azonban mára több nagyon jó szolgáltató is van a piacon. Külön kiemelték a B2B BNPL szolgáltató PastPayt, akik nemrég regionális rekordot értek el 12 millió eurós finanszírozási körükkel. Lakossági ügyfelek számára is egyre több ilyen lehetőség érhető el, például a Klarna, az IzzyPay vagy az Instacash jóvoltából. Ugyanakkor a BNPL szolgáltatások kockázatai is terítékre kerültek. Szombati Anikó rámutatott, hogy a BNPL terjedésével együtt növekszik a hitelképesség romlásán...
Az olyan világsztárok, mint JayZ vagy Leonadro Di Caprio fintech befektetései is szóba kerültek a TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában, de a hazai bankok digitális számlanyitásai is szóba kerültek. Érczfalvi András műsorvezető és Suppan Márton, a Peak alapítója beszélgettek a témáról.
A digitalizáció térnyerésével egyre több banknál van lehetőség arra, hogy akár otthonról, egy mobiltelefon vagy számítógép segítségével nyissunk bankszámlát. A fintech.hu szakértői több hazai bank digitális számlanyitási folyamatát tesztelte.
A széles ügyfélkörrel rendelkező hazai bankoknál nyitottunk magánszemélyként, egyéni vállalkozóként, illetve társas vállalkozás számára bankszámlát, és számos szempont alapján értékeltük a folyamatot – a tapasztalatainkat egy cikksorozatban osztjuk meg az érdeklődőkkel. A sorozat első részében a Gránit Bank számlanyitási folyamatát értékeltük.
A világsztárok természetesen a gyakorlatban személyesen keveset foglalkoznak befektetéseikkel. A valóságban a mögötte álló kockázati tőke alap kezeli ezeket a befektetéseit is. Gyakori példa, hogy a hírességek ismerősei, barátai, családtagjai állnak össze és kezelik a befektetésiket.
A konkrét példákat tekintve Leonardo Di Caprio kifejezetten aktív a fintech szektorban. A környezettudatosságáról is ismert világsztár leginkább fenntarthatósági szempontokat beépítő fintech megoldásokba invesztál. Ilyen többek közt a környezettudatossági elveket előtérbe helyező amerikai Aspiration is. A Robinhoodba is beszállt korábban a Revolutba már egészen korán beszálló Ashton Kutcher mellett. Az utóbbi színész egyébként kifejezetten híres a jó startup befektetéseiről.