Erős piaci konszolidáció és változó teljesítmény jellemzi a hagyományos bankok kihívóinak tekintett neobankok piacát. A makrogazdasági helyzet vízválasztó az életképes üzleti modellek és a folyamatos tőkebevonások nélkül fenntarthatatlan neobankok számára. A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Suppan Márton, a Peak alapítója, Qayum Dániel, a Peak fintech tanácsadója és Érczfalvi András műsorvezető arról beszélgettek, hogy milyen tényezők tesznek sikeressé vagy éppen csődéretté egy neobankot.
A digitális bankolás korát meghozó neobankokat sokáig a hagyományos pénzügyi szolgáltatók kihívóinak, challenger bankoknak tekintették. A merészebb szakértői előrejelzések – akárcsak a fintechek esetében – a bankok idejének leáldozását vizionálták. Az első hype lecsengésével éppúgy konszolidálódtak az előrejelzések, mint maga a neobanki piac.
A neobankok valóban hatottak az inkumbensekre: a digitális fejlődés katalizátoraivá váltak a bankoknál. Mára minden nagyobb bank netbanki felületeire és mobilapplikációira igyekszik irányítani ügyfeleit és mindenütt prioritás a digitális fejlesztés. A korábban digitális megoldásaival taroló neobankoknak új értékajánlattal kellett előállniuk, amely versenyképes lehet a digitálisan fejlett, banki licensszel rendelkező, hitelezési tevékenységet folytató, betétbiztosítással rendelkező, így az ügyfelek tömegei számára megbízhatóbbnak tűnő bankokkal szemben.
Nem mindenki érez rá az ügyféligényekre
A digitális bankolás, az elektronikus pénzeszközök és digitális megoldások kínálata önmagában sikeres alaptevékenység, amelyre nyugodtan alapozhat egy neobank. A gazdasági nehézségek, a befektetői pénzcsapok elzárulása azonban rávilágított az elhibázott stratégiákra, ahol a meggondolatlan terjeszkedés és termékfejlesztés nem társult profitábilis üzleti modellekkel. Szintén alapvetőn jó taktikát követtek azok a neobankok, amelyek egy-egy alulbankolt vagy niche közönséget céloztak meg szolgáltatásaikkal, legyen szó a bevándorlókról vagy a KKV szegmensről. Ugyanakkor vannak olyan szereplők is, akik viszont olyan exkluzív és szűk célcsoportnak akartak szolgáltatni, amely képtelen nyereségessé tenni a vállalkozást.
Amikor nehéz jobbat nyújtani
Óriási különbségek vannak a földrajzilag és társadalmilag eltérő piacok között is. Egyes piacokon, például Afrikában és Dél-Amerikában magát a bankolást teszik lehetőv&