Keresés Jelentkezés Digitális innovációnk Mi a podcast.hu?

Educast

Andras

Vissza

Educast

Andras

Oktatás

Frissen, eredményesen, együttműködően a nevelésről

Epizódok

1-10 megjelenítése a(z) 12 elemből.

Munkácsy Dorottya, a budapesti Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium matematika-informatika szakos tanárnője több mint egy évet hagyott ki az iskolai életből, mialatt lánya a leukámiából gyógyult. Beteg gyermeke mellett töltött ideje sajátos rálátást engedett, nemcsak az életre, a családra, hanem az iskolai szerepére is. Érdemes az ő szempontjából megismerni a tanári hivatás méltóságát, az iskolát mint bajban támogató közösséget, erőforrást. Az adás elején Kautnik András kérdezi Munkácsy Dorottyát a tanári hivatással kapcsolatban, míg a második, hosszabb szakaszban Győri Virág, a Family Magazin főszerkesztője veszi át a riporter szerepét. Az ő beszélgetésükből feltárul az élet, a szenvedés titka és lehetséges értelme.
A beszélgetésben említett "harangkondítás" videója itt megtekinthető.

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Munkácsy Dorottya, a budapesti Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium matematika-informatika szakos tanárnője több mint egy évet hagyott ki az iskolai életből, mialatt lánya a leukámiából gyógyult. Beteg gyermeke mellett töltött ideje sajátos rálátást engedett, nemcsak az életre, a családra, hanem az iskolai szerepére is. Érdemes az ő szempontjából megismerni a tanári hivatás méltóságát, az iskolát mint bajban támogató közösséget, erőforrást. Az adás elején Kautnik András kérdezi Munkácsy Dorottyát a tanári hivatással kapcsolatban, míg a második, hosszabb szakaszban Győri Virág, a Family Magazin főszerkesztője veszi át a riporter szerepét. Az ő beszélgetésükből feltárul az élet, a szenvedés titka és lehetséges értelme.

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Jobban teljesít, aki rosszul érzi magát? Ahhoz, hogy tanár és diák eredményes legyen az iskolában, alapfeltétel a jóllét biztosítása. Mit jelent a teljesítmény és a személyiség fejlődéséhez nélkülözhetetlen iskolai jóllét? Hogyan biztosítható? Mennyiben függ az anyagiaktól? A kuttások szerint a jóllét elhanyagolása a tanári kiégéshez és mentális betegségekhez is vezethet.

Dr. Nagy Krisztinával, a téma neveléstudományi kutatójával és Péter Dáviddal, a Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium ("Poli") ügyvezető koordinátorával beszélgettünk.

Nagy Krisztina
doktori értekezése.
 
A Szubjektív jóllét fogalma és kapcsolata az anyagi javakkal.

Az iskolai jóllét fogalma: 

Az iskolai jóllétvizsgálatok az iskolai környezetben átélt hatások vizsgálatával a tanulók szubjektív jóllétére vonatkozóan állapítanak meg következtetéseket.
Az összetevők vizsgálatai arról adnak információkat, hogy a tanulók hogyan érzik magukat az iskolában, illetve hogyan és mely befolyásoló tényezők mentén értékelik az őket ért hatásokat.
Az iskolai jóllét szintje szoros összefüggésben van az iskolai és tanulási teljesítménnyel, az iskolai a társas kapcsolatok alakulásával és a tanuló önértékelésével, meghatározza az iskolához való viszonyt, az iskolai közérzetet és légkört is.
Magas jóllétszint esetén az iskolai és tanulási élmények és attitűdök döntően pozitívak, amit az iskolával és a tanulással kapcsolatos érdeklődés és motiváció tart fenn és akkor marad meg hosszútávon, ha a negatív érzelmek elhanyagolhatók.
A jóllét alacsony szintjének okai lehetnek az iskolában átélt negatív élmények, az elvárások következtében kialakult kimerülés, társas kapcsolatok problémái és a tanulás iránti negatív attitűd is, amelyek, ha tartós ideig megmaradnak, akkor kiégéséhez és további mentális zavarok kialakulásához vezethetnek.
 Az iskolai jóllét szintje tehát az iskolában átélt dolgok (légkör, attitűdök, élmények, tapasztalatok) egységes érzelmi mutatójaként külső és belső hatásokra változhat. 

A szubjeltív jóllét fogalma és kapcsolata az anyagi javakkal.

Az adásban említett hipotézisek beigazolódása Nagy Krisztina kutatásainak tükrében.

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Ha a kedves Hallgató meg szeretne ismerkedni Viktor Frankl életével és munkásságával, a logoterápia lényegével, olvassa el a szerző alapművét, a Mégis mondj igent az életre! - Logoterápia dióhéjban c. köteteket!

Viktor Frankl életéről és munkásságáról, valamint a logoterápiáról a Szabadpolc Pocast #9 epizódjában hallhat részletesebben.

Az egzisztenciális filozófia, pszichológia remekül megismerhető ebben a beszélgetésben Kőváry Zoltánnal: Igenek és Nemek Podcast 52. adása: Élet és értelem címmel.



Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Kiss Dávid könyvét: Cigánytelep nyolctól négyig a Poket Kiadónál érhetitek el.

Kautnik András könyvismertetője a Cigánytelep nyolctól négyig c. műről.

Visnyei Emőke tanulmánya a 253-262. oldalon található: A logoterápia és a szociális munka kapcsolata;

Visnyei Emőke: Az értékközpontú művészetterápia...szociális munka margójára






Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Az élménypedagógiáról kezdtünk beszélgetni - a módszer gyakorlati alkalmazása és a rendszerszemléletű megközelítés felől indultunk, végül a szociológiai és a mentálhigiénés perspektíva lett a leghangsúlyolyabb. Sok fontos kérdésről esett szó...

A képek forrása:
Setényi János: moderniuskola.hu
Gruber Andrea: forraskonferencia.hu

Dikh Villám futóklub.
Nobadkid.org
Felelős Szülők Iskolájának beszélgetése az élménypedagógiáról.

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Ebben az epizódban Csókay László gyermekvédelmi szakemberrel beszélgettünk az iskolai, óvodai gyermekvéedelem lehetőségeiről a közoktatás keretein belül.
Igyekeztünk a jelen kihívások (pl. online bullyng) tükrében értelmet találni ennek a sokrétű feladatnak.
A pedagógusokról sem feledkeztünk meg: jólétük, harmonikus működésük az eredményes gyermekvédelem záloga, első és legfontosabb lépése.
Kitértünk a gendervitára is. A beszélgetésben konkrét ötletek, javaslatok, elvek hangzanak el azzal kapcsolatban, hogy a keresztény, katolikus iskolában a pedagógus hogyan beszélhet őszintén és nyíltan érdeklődő tanítványaival.
Az adásban hivatkozott honlapok:
Sapientia Szerzetesi Hittumányi Főiskola
Katolikus Pedagógiai Intézet képzései
Gaudeamus honlap

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Folytatás következik...

Andras+Gabor+Noemi+Julcsa

A még el nem csitult vilgájárvány időszakában, 2021. május 10-én a gimnazisták egy év digitális tanulás, míg az általános iskolások két hónap otthonlét után visszatérnek a jelenléti oktatásba. Hogyan tud az iskolák világa megküzdeni ezzel a találkozással? Visszatérünk valamihez, újrakezdünk, talán folytatunk valamit, amit az elmúlt egy év hozott? Hogyan készülünk a találkozásra tanárokkal, osztálytársakkal, tananyaggal? Erről beszélgetünk iskolapszichológussal, tanulóval, és osztályfőnökkel.

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Ebben az adásban Magó Kinga testnevelő az önismeret szempontjából meséli el 25 éves tanári pályájának fontos mérföldkövetit. Történetéből megismerhetjük, hogyan támogatta a mentálhigiénés, a pszichodráma és a coacing képzés a kudarcokkal való megküzdésben, a folyamatos fejlődésben, a szükséges szemléletváltásban. Szaktanácsadóként a megoldásfókuszú szemléletet szeretné érvényesíteni az iskolákban egyéni és szervezeti szinten. Elérte, hogy a tanulók is felelősséget vállaljanak saját fejlődésükért, a tanóra sikeréért. Felvetődik a kérdés, hogy létezik-e a fejlődés szabadsága a túlterhelő közoktatási rendszerben. Spiritualitásról, testről és lélekről, érzelmi intelligánciáról és annak neveléséről is szó esik a beszélgetésben.

Egy hasonlóan jó anyag arról, hogyan lehet felelősségvállalásra nevelni a fiatalokat.

Kinga itt végzi a keresztény szemlélető coach képzést.

Itt képződött pszichodráma asszisztenssé. 

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00

Füzes Ádámmal a tanári szupervízióról beszélgettünk.
Teológiai diplomái után mentálhigiénés és szervezetfejlesztő (SE), szupervizor (KRE), szupervizor-coach (KRE) tanulmányokat folytatott.

Tanári és felnőttképzési munkái után jelenleg mentálhigiénés, szupervíziós, coach folyamatokat vezet. Egyéni és csoportos formában is dolgozik.

Ügyfelei magánéleti és szakmai elakadásokkal, fejlődési vággyal fordulnak hozzá, többen vezetővé válásukban kérik segítségét. Partnerei között kkv ügyvezetője, orvos, szociális munkás, ingatlanos, pszichológus, lelkész, tanár, újságíró egyaránt megtalálható. Trénerként és szervezetfejlesztőként is működik.

www.fb.com/fuzesadamszv

Olvass tovább
00:00:00
/
00:00:00