Frissen, eredményesen, együttműködően a nevelésről
Kiss Dávid könyvét: Cigánytelep nyolctól négyig a Poket Kiadónál érhetitek el.
Kautnik András könyvismertetője a Cigánytelep nyolctól négyig c. műről.
Visnyei Emőke tanulmánya a 253-262. oldalon található: A logoterápia és a szociális munka kapcsolata;
Visnyei Emőke: Az értékközpontú művészetterápia...szociális munka margójára
Az élménypedagógiáról kezdtünk beszélgetni - a módszer gyakorlati alkalmazása és a rendszerszemléletű megközelítés felől indultunk, végül a szociológiai és a mentálhigiénés perspektíva lett a leghangsúlyolyabb. Sok fontos kérdésről esett szó...
A képek forrása:
Setényi János: moderniuskola.hu
Gruber Andrea: forraskonferencia.hu
Dikh Villám futóklub.
Nobadkid.org
Felelős Szülők Iskolájának beszélgetése az élménypedagógiáról.
Ebben az epizódban Csókay László gyermekvédelmi szakemberrel beszélgettünk az iskolai, óvodai gyermekvéedelem lehetőségeiről a közoktatás keretein belül.
Igyekeztünk a jelen kihívások (pl. online bullyng) tükrében értelmet találni ennek a sokrétű feladatnak.
A pedagógusokról sem feledkeztünk meg: jólétük, harmonikus működésük az eredményes gyermekvédelem záloga, első és legfontosabb lépése.
Kitértünk a gendervitára is. A beszélgetésben konkrét ötletek, javaslatok, elvek hangzanak el azzal kapcsolatban, hogy a keresztény, katolikus iskolában a pedagógus hogyan beszélhet őszintén és nyíltan érdeklődő tanítványaival.
Az adásban hivatkozott honlapok:
Sapientia Szerzetesi Hittumányi Főiskola
Katolikus Pedagógiai Intézet képzései
Gaudeamus honlap
A még el nem csitult vilgájárvány időszakában, 2021. május 10-én a gimnazisták egy év digitális tanulás, míg az általános iskolások két hónap otthonlét után visszatérnek a jelenléti oktatásba. Hogyan tud az iskolák világa megküzdeni ezzel a találkozással? Visszatérünk valamihez, újrakezdünk, talán folytatunk valamit, amit az elmúlt egy év hozott? Hogyan készülünk a találkozásra tanárokkal, osztálytársakkal, tananyaggal? Erről beszélgetünk iskolapszichológussal, tanulóval, és osztályfőnökkel.
Ebben az adásban Magó Kinga testnevelő az önismeret szempontjából meséli el 25 éves tanári pályájának fontos mérföldkövetit. Történetéből megismerhetjük, hogyan támogatta a mentálhigiénés, a pszichodráma és a coacing képzés a kudarcokkal való megküzdésben, a folyamatos fejlődésben, a szükséges szemléletváltásban. Szaktanácsadóként a megoldásfókuszú szemléletet szeretné érvényesíteni az iskolákban egyéni és szervezeti szinten. Elérte, hogy a tanulók is felelősséget vállaljanak saját fejlődésükért, a tanóra sikeréért. Felvetődik a kérdés, hogy létezik-e a fejlődés szabadsága a túlterhelő közoktatási rendszerben. Spiritualitásról, testről és lélekről, érzelmi intelligánciáról és annak neveléséről is szó esik a beszélgetésben.
Egy hasonlóan jó anyag arról, hogyan lehet felelősségvállalásra nevelni a fiatalokat.
Kinga itt végzi a keresztény szemlélető coach képzést.
Itt képződött pszichodráma asszisztenssé.
Füzes Ádámmal a tanári szupervízióról beszélgettünk.
Teológiai diplomái után mentálhigiénés és szervezetfejlesztő (SE), szupervizor (KRE), szupervizor-coach (KRE) tanulmányokat folytatott.
Tanári és felnőttképzési munkái után jelenleg mentálhigiénés, szupervíziós, coach folyamatokat vezet. Egyéni és csoportos formában is dolgozik.
Ügyfelei magánéleti és szakmai elakadásokkal, fejlődési vággyal fordulnak hozzá, többen vezetővé válásukban kérik segítségét. Partnerei között kkv ügyvezetője, orvos, szociális munkás, ingatlanos, pszichológus, lelkész, tanár, újságíró egyaránt megtalálható. Trénerként és szervezetfejlesztőként is működik.
Kapcsolatfelvételi lehetőség Istvánnal.
Nem könnyű az interneten megtalálni magyarul a logoterápia pontos fogalmát. Többen túlságosan népszerűsítő, hangzatos jelleggel, leegyszerűsítve mutatják be a harmadik bécsi pszichoterápiás irányzatot. Az irányzat alapítójának, Viktor Emil Frankl emberképe, módszertana az életvezetési tanácsadásban, a szociális munkában és a pedagógiában is támpont lehet.
Jelen esetben érdemes a Wikipediához fordulni információért, és a bécsi Viktor Frankl Intézet által akkreditált Logoterápia Alapítvány honlapját felkeresni.
http://www.logoterapia.hu/logoterapia.html
https://hu.wikipedia.org/wiki/Viktor_Frankl
Bevezetésként érdemes olvasni Frankltől – ebben a sorrendben:
· Mégis mondj igent az életre! Logoterápia dióhéjban; ford. Kalocsai Varga Éva, Dippold Ádám; Európa, Bp., 2016 Orvosi lelkigondozás. A logoterápia és egzisztenciaanalízis alapjai; ford. Jakabffy Imre, Jakabffy Éva; Jel, Bp., 2015 (Értelmes élet)
· Orvosi lelkigondozás. A logoterápia és egzisztenciaanalízis alapjai; ford. Jakabffy Imre, Jakabffy Éva; Jel, Bp., 2015 (Értelmes élet)
Doja, a cigánytündér
27 éve tanétok Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskolában, kezdetben csak biológia-technika tanárként, majd, ha látható, egy számítástechnikai tantárgy, 2000-ben elkészítették egy főiskolát, 2012-ben összegyűjtötték informatikai tanári diplomát egy Pannon Egyetemen. 2016-ban az innovatív mesterpedagógus vagyok, szakmai ismeretek és e-tanulmányok, a pedagógus szakmai vizsgálata egy megfelelő feladat. 2020-tól digitális szaktanácsadó vagyok.
Tusorné Fekete Éva blogja