Keresés Jelentkezés Digitális innovációnk Mi a podcast.hu?
Vissza

Az iskolai jóllét

Vissza

Az iskolai jóllét

Oct 23. | 91 perc

Andras

Oktatás
00:00:00
/
01:31:51

Jobban teljesít, aki rosszul érzi magát? Ahhoz, hogy tanár és diák eredményes legyen az iskolában, alapfeltétel a jóllét biztosítása. Mit jelent a teljesítmény és a személyiség fejlődéséhez nélkülözhetetlen iskolai jóllét? Hogyan biztosítható? Mennyiben függ az anyagiaktól? A kuttások szerint a jóllét elhanyagolása a tanári kiégéshez és mentális betegségekhez is vezethet.

Dr. Nagy Krisztinával, a téma neveléstudományi kutatójával és Péter Dáviddal, a Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium ("Poli") ügyvezető koordinátorával beszélgettünk.

Nagy Krisztina
doktori értekezése.
 
A Szubjektív jóllét fogalma és kapcsolata az anyagi javakkal.

Az iskolai jóllét fogalma: 

Az iskolai jóllétvizsgálatok az iskolai környezetben átélt hatások vizsgálatával a tanulók szubjektív jóllétére vonatkozóan állapítanak meg következtetéseket.
Az összetevők vizsgálatai arról adnak információkat, hogy a tanulók hogyan érzik magukat az iskolában, illetve hogyan és mely befolyásoló tényezők mentén értékelik az őket ért hatásokat.
Az iskolai jóllét szintje szoros összefüggésben van az iskolai és tanulási teljesítménnyel, az iskolai a társas kapcsolatok alakulásával és a tanuló önértékelésével, meghatározza az iskolához való viszonyt, az iskolai közérzetet és légkört is.
Magas jóllétszint esetén az iskolai és tanulási élmények és attitűdök döntően pozitívak, amit az iskolával és a tanulással kapcsolatos érdeklődés és motiváció tart fenn és akkor marad meg hosszútávon, ha a negatív érzelmek elhanyagolhatók.
A jóllét alacsony szintjének okai lehetnek az iskolában átélt negatív élmények, az elvárások következtében kialakult kimerülés, társas kapcsolatok problémái és a tanulás iránti negatív attitűd is, amelyek, ha tartós ideig megmaradnak, akkor kiégéséhez és további mentális zavarok kialakulásához vezethetnek.
 Az iskolai jóllét szintje tehát az iskolában átélt dolgok (légkör, attitűdök, élmények, tapasztalatok) egységes érzelmi mutatójaként külső és belső hatásokra változhat. 

A szubjeltív jóllét fogalma és kapcsolata az anyagi javakkal.

Az adásban említett hipotézisek beigazolódása Nagy Krisztina kutatásainak tükrében.

Tovább a podcast oldalára