Turizmus a zöld illúziók, a digitalizációs károk, klímaváltozás és háborús katasztrófák árnyékában. Good growth az új megoldás?
A nyári főszezonban jelentkezik újabb adásával a Dunakavicsok turisztikai podcast 42. epizódja. A népszerű szakmai műsor szerkesztőpárosa, - Kovács Balázs és Nagy-Szász István - az elmúlt hónapokban zajlott több mint kéttucat olyan turisztikai szakmai esemény és konferencia újdonságairól számol be, amelyeknek részesei voltak Ausztriában és Magyarországon. Többek között megismerkedhetnek a hallgatók Bécs város továbbfejlesztett látogatógazdaság-stratégiájának új változatával, amely az Optimum Tourism címet viseli. Bécs ezzel a megközelítéssel leszámol a „nemnövekedés” mítoszával, és leteszi a good growth fogalmának és gyakorlatának alapjait. Az adásban további érdekes fogalmak is kiféjtesre kerülnek, mint sweet spot a látogatómenedzsmentben, "vágyott vendég" és destination stewardship...
Új brandet, márkát és ökoszisztéma-stratégiát mutattak be Linz városában is, amelynek részletei szintén feltárásra kerülnek az adásban. Linz kapcsán a hallgatók bepillantást nyernek abba is, hogy korunk kockázatokkal teli világképe miképpen alakítja át a turisztikai kommunikáció és marketing nyelvezetét, ennek kapcsán milyen új alkotások és narratívák születnek. A műsorvezetők reflektárnak a Take a Risk, visit Linz nagy vitát generált linzi promóciós kisfilmre is... Az adás első része a 39. percnél zárul.
Az újdonságokban bővelkedő visszatekintő után az adás második felében (39. perectől - 1:00 óra) korántsem könnyed témákat boncolgatnak a szerkesztők. A mindennapokban is tetten érhető klímaváltozás hatása a turisztikai termékfejlesztésre is rányomja bélyegét. Ennek kapcsán számos gyakorlati példát hallhatunk a műsorban, hogy a KlimaLink kezdeményezés hatására hogyan lehet az utazási csomagok, a szálláshelyek és az éttermek ökológiai lábnyomát következetesen és tudományos alapon mérni. A svájci Hotelplan portál gyakorlatát bemutatva a hallgatók konkrét példákat is megismerhetnek arról, miként mérik és kommunikálják már egyes utazási irodák az utazók ökológiai lábnyomát és mit hoz a jövő ezen a területen...
Az EU Climate Pact kezdeményezés nagyköveteként Kovács Balázs az adásban több megdöbbentő példát is hoz, amelyekkel a közvélemény nincs tisztában. A podcast részletes adatelemzéssel mutatja be, hogy a digitalizáció ökológiai lábnyoma mára már jóval meghaladja a légiközlekedés globális károsanyag-kibocsátását. Az adásból kiderül: a digitalizáció korántsem olyan környezetbarát folyamat, mint azt sokan hiszik...
Ezt követően a podcast harmadik részében (1:00 - 1:22 perc) szó szerint háborús vizekre eveznek a szerkesztők. Olyan dolgokról beszélnek, amelyekről eddig senki nem beszélt. Folytatva a klímaváltozás hatásainak és okainak bemutatását, a műsorvezetők górcső alá veszik és összefüggésekbe helyezik az orosz–ukrán háború környezeti kárait, bemutatva azt a rettenetes pusztítást, amelyet a háború az emberi társadalomra, a környezetre, a klímára és mindannyiunk életére gyakorol. Ahhoz, hogy a folyamatokat megértsük és kezelni tudjuk, szükséges felismerni, meglátni és átlátni az összefüggéseket – vallják a Dunakavicsok szerkesztői.
Az adás legvégén a borongós, fekete háborús felhők némileg felszakadoznak, amikor bemutatásra kerül, hogyan szerezte meg elsőként egyszerre két turisztikai fenntarthatósági védjegyet Burgenland tartomány Ausztriában. A teljes tartományra kiterjedő minősítés hatalmas lépés a fenntarthatóság szemléletének gyakorlati megvalósítása terén. A fenntarthatóság a turizmus területén is már tényleg a szomszédos ajtón kopogtat – hangzik el az adásban. A komoly és nehéz témák mellett természetesen a szokásos színes történetek sem maradnak ki a mostani adásból...
A 42. podcast-epizódot 2025. augusztus 6-án a déli órákban rögzítették online felvétel keretében Budapesten és Bécsben. Várjuk észrevételeiteket a podcast@dunakavicsok.hu címen és a SM-felületeken...