Jancsó Miklós újabb rendezését tekintettük meg a héten. A Szegényegények után, átugorva a Csillagosok, katonákat, a Fényes szelekre kerítettünk sort. Az 1969-ben bemutatott film a '68-as nemetközi diáklázadásokra reflektál, de a negyvenes évek fiatal NÉKOSZ (Népi Kollégiumok Országos Szövetsége) mozgalmistáiról szól. A zenés, énekes, táncos filmben rengeteg mozgalmi dal és népdal hangzik el, többek közt az énekes Kovács Kati, illetve Drahota Andrea, Balázsovits Lajos, Kozák András (Szegénylegények), Bálint András (Álmodozások kora) előadásában. Az adásunk vendége Kránicz Bence, a 24.hu szerzője és az ELTE oktatója.
Mit kell tudni a Fényes szelek történelmi hátteréről? És a film elkészültekor milyen aktuálpolitikai események hatottak rá közvetlenül? Mit jelentett Jancsó Miklósnak a NÉKOSZ? Milyen módokon érhető tetten a Jancsóra jellemző parabolikus történetmesélés ebben a filmben? Mit árul el a forradalmak, forradalmi mozgalmak általános dinamikájáról a NÉKOSZ-osok története? Milyen önkritikát fogalmaz meg Balázsovits Lajos és Drahota Andrea karakterén keresztül, és miért támadták a maga idejében a Fényes szeleket? Szóba kerül a Hair is, hogy párhuzamba állítsuk Milos Forman általános érvényű humanista kijelentéseit a hatalom és egyén viszonyáról ebben a két zenés filmben.
Linkek