Magyar nyelvű filmes műsor minden második héten, amelyben a popkultúra kötelezőit pótoljuk. Olyan híres, kultikus filmeket tekintünk meg hétről hétre, amelyeket életünkben először látunk. Minden évadban más és más tematikával jelentkezünk. A műsorvezetők Huszár András és Frivalszky-Mayer Péter, társaink Gyöngyösi Lilla, Rácz Viktória, Földi Gábor, Mikó László, Nagy Szabolcs.
Az animációs évadunk újabb állomásán az írországi animáció világába teszünk látogatást. Tomm Moore Song of the Sea (A tenger dala) című, 2014-ben bemutatott alkotásával foglalkozunk, melyben az ír folklór és legendavilág találkozik a modern környezettel. Az animáció készítője a Cartoon Saloon stúdió (Kells titka, Wolfwalkers - Farkasok népe). A történet főszereplője a kis Saoirse, aki képes a tengeri lények nyelvén énekelni, valamint a bátyja, Ben, akinek meg kell mentenie őt. Vendégünk Herczeg Zsófi, a műsorvezetők pedig András és Péter.
A film gazdagon él az ír folklór vizuális elemeivel. De hogyan is indult a Cartoon Saloon stúdió, és hogyan jutott el az Oscar-díj jelölésekig? Érdekes kapcsolódási pont, hogy a stúdió a kezdetekkor együttműködött a Kecskeméti Animációs Filmstúdióval is. Hogyan befolyásolhatta a magyarokkal való korai közös munka Tomm Moore ír folklór trológiájának a stílusát? Saoirse karakterét mi teszi annyira szerethetővé? Az animáció stílusa, a síkok és perspektívák használata, valamint a rajzstílus milyen hatást gyakorol a film hangulatára? Jankovics Marcell és Don Bluth munkássága vajon mennyire tettenérhető Tomm Moore filmjein? Milyen érett témákat feszeget A tenger dala, mit mond el a testvéri irigységről és a szülői gyászról, az elfojtott érzésekről?
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek
Gyertek velünk mozizni!
Helyszín: Premier Kultcafé, Budapest, Üllői út 2-4, 1085
Időpont: 2023. május 26. 19:30, érdemes korábban érkezni
A film: Taxisofőr (r. Martin Scorsese)
Jegyvásárlás: vakfoltpodcast.hu/mozi23
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek
Az animációs évadunk finisébe érkezve a stop-motion, vagyis a bábanimáció műfajával is megismerkedünk. A módszer legjelesebb képviselője a Laika stúdió, amelynek az első egész estés mozifilmje a Coraline volt 2009-ben. Az alkotást Henry Selick (Karácsonyi lidércnyomás) rendezte Neil Gaiman kisregényéből. Az adásunk vendége Lepp Tünde a Popkult, csajok, satöbbi podcastból, a műsorvezetők pedig - rendhagyó módon - CyClo, András és Péter.
Mi a stop-motionben immár húsz éve brillírozó Laika stúdió története, amely az Utódlást is megszégyenítő részletekkel van teli? Mit kell tudni a Coraline című kisregényről, és hogyan került az adaptáció lehetősége Henry Selickhez? Neil Gaiman stílusát is megvizsgáljuk, hogy rájöjjünk, mitől kompatibilisek annyira Selickkel. Beszélünk magáról a stop-motion technikáról is, és bemutatjuk, hogy a híresen embert próbáló animációs médiumon belül miért a leginkább embert próbáló ez a változat. A Coraline vizuális történetmesélését is kielemezzük, a színek és a használatától kezdve az alakok ábrázolásáig. Milyen technikai trükkökkel nyűgöz le Henry Selick? Milyen történetmesélési fogásokkal lep meg Neil Gaiman?
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek
A 2000-es évekre a Disney-nek komoly kihívói akadtak már az animációs piacon: a DreamWorks Animation a Z, a hangya és az Egyiptom hercege megjelenése után a Shrekkel robbantotta rá az ajtót a millenniumra, és rázta fel a hollywoodi rajzfilmek gyártását. Az animációs évadunk mostani epizódjában András, Fega és Szabolcs beszélgetnek a DreamWorks hajnaláról, a Shrek jelentőségéről, Jeffrey Katzenberg produceri ténykedéséről, és persze a Kung Fu Panda című óriási sikerű digitális animációs filmről 2008-ból.
Miért áll közel egymáshoz a Kung Fu Panda és a Shrek, és mik azok az alapvető különbségek, amelyek szerethetőbbé és maradandóbbá teszik? Mekkora a jelentősége Jack Blacknek, a címszereplőnek abban, hogy ez a franchise ekkora siker lett? Hogyan beszél ma is érvényes módon a túlsúlyról a Kung Fu Panda? Milyen módon csavar egyet a klasszikus "hős útján" a Kung Fu Panda? Mitől érdekes gonosztevő Tai Lung, mitől különleges tanítómester Shifu? A szereplők hangjait Jack Black, Dustin Hoffman, Ian McShane, hogyan tették bele a saját személyiségüket a karakterükbe? Milyenek a mellékszerepekben Angelina Jolie, Seth Rogen, Jackie Chan, David Cross és Lucy Liu? Milyen az animáció stílusa, milyen a film esztétikája, és mennyire hihető a fizikája? Milyen az akciójelenetek kivitelezése? Melyek a legjobb set piece-ek?
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek
A Persepolis meghatározó animációs film, amelyet az iráni születésű Marjane Satrapi rendezett a saját képregényéből Vincent Paronnaud mellett. Az iráni iszlamista forradalom alatt kislánykorát élő Satrapi a saját emlékeiből írta meg a Persepolis című képregényét, amely 2001-től kezdve jelent meg. Ebből készült a 2007-es Persepolis mozifilm. Adásunk vendége Szép Eszter képregénykutató, a két műsorvezető pedig András és Péter.
Mi a jelentősége a felnőtteknek szóló Persepolisnak az animációs filmek történetében? Milyen hasonló, valóságot feldolgozó művek követték az utóbbi években? Hogyan alkotnak a Persepolisban asszociációkat az elvont képek a valós világ szörnyűségeivel? Milyen módon ültetik át a rendezők a film nyelvére a képregény állóképeit? Mit tudnak hozzáadni a történetmeséléshez a mozgás segítségével? Beszélünk a film cselekményéről: milyen eszközökkel mesél vizuálisan is arról, hogy milyen az iráni elnyomó rezsim alatt élni? A bécsben játszódó szakaszban milyen izgalmas módokat talál, hogy a pubertást ábrázolja, és hogyan állítja szembe az iráni tragédiákat a nyugati világ dekadenciájával? Végezetül a hazatérése után hogyan talál fogást Satrapi a médium segítségével a depresszión?
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek
Animációs évadunkban mindenképpen beszélnünk kell az első egész estés, teljes egészében rotoszkópiával készült mozifilmről. Ez pedig a Waking Life, magyarul Az élet nyomában, amelyet Richard Linklater készített 2001-ben. Később a Mielőtt... trilógia alkotója a Kamera által homályosan című filmjében újra alkalmazta a módszert, ám az jóval cselekményközpontúbb lett, mint a kísérletező kedvű Waking Life. Adásunk két műsorvezetője Gyöngyösi Lilla és Huszár András, vendégünk pedig Makai Péter Kristóf.
Mi is az a rotoszkópia? Újra összefoglaljuk ezt az animációs eljárást, amellyel az évad során nem egyszer találkoztunk már (Hófehérke, A gyűrűk ura). Beszélünk a módszer fejlődéséről a rajzfilmezés digitális korszakában. Hogyan alkalmazza Richard Linklater az animációs palettát, hogy a történetében az álmot és a valóságot összekutyulja? Hogyan megy szembe a Disney által lefektetett animációs alapszabályokkal? Beszélünk az ezredfordulós, valóságot megkérdőjelező filmek soráról, amelyek között méltó helye van a Waking Life-nak is. Milyen filozofikus gondolatokat boncolgat Linklater scriptje, és milyen megfigyeléseket tesz az álmodásról, az éber álmodásról?
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek
Az idei már a hatodik Vakfolt díjátadó, és András és Péter állandó műsorvezetőtársaként visszatér Mikó László azaz CyClo. Megtárgyalják a 2023-as Oscar-díjra jelölt filmeket, színészeket, írókat, rendezőket, esélyeket latolgatnak, és persze hagyományosan kiosztják a Vakfolt saját díjait is, saját jelöltlistával.
Az adás hamarosan a Patreonunkon folytatódik további kategóriákkal.
Az alábbi kategóriákat hallhatjátok ebben az adásban:
A Patreonon hallgathatjátok a legjobb filmzene, legjobb vizuális effektusok, és a többi Oscar-kategóriát, valamint a Vakfolt saját kategóriáit, mint a legjobb alakítások rossz filmekben, a legjobb állati alakítások, és így tovább.
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek
Folyatódik az animációs évadunk, elérkeztünk az ezredfordulóhoz. A CGI véglegesen átvette az uralmat a hagyományos, kézzel rajzolt animáció fölött. A Pixar stúdió, amely ekkor még nem volt a Disney tulajdonában, kiemelkedően fontos szerepet játszott ebben a folyamatban. Technológiai fejlesztéseik, valamint forradalmi történetmesélésük lenyűgözte a szakmát és a nézőket egyaránt. A 2001-es Szörny Rt. (Monsters, Inc.) sok szempontból az addigi legkiforrottabb alkotásuk volt, a főbb szerepekben olyan nevekkel, mint Billy Crystal, John Goodman és Steve Buscemi. A rendezők Pete Docter, Lee Unkrich és David Silverman voltak. Péter távollétében az adás két házigazdája Huszár András és Nagy Szabolcs.
Hol foglal helyet a Pixar-kánonban a Szörny Rt.? Az alapművek egyike, vagy az Egy bogár életével együtt kikopott a köztudatból? Mi a Pixar-titok, amivel dominálják a jegyeladásokat és az animációs filmeknek osztott Oscar-díj kategóriáját idestova húsz éve? Milyenek a film szereplői, működik-e Mike Wazowski humora, mennyire szerethető Sully? Milyen Billy Crystal és John Goodman a szerepében? Hogy sikerült a film magyar szinkronja? Mi működteti a film humorát, és hogyan épít világot a Pixar? Miért rezonál jól ma a Szörny Rt. premisszája, és a milyen komoly, felnőttes üzeneteket hordoz az energiagazdálkodásról és a szülői felelősségről?
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is! A Facebook-csoportunkban elkezdődött a March Madness játék, szálljatok be!
További linkek
A Herkules című rajzfilm a Disney reneszánszának fontos állomása volt: a hatalmas várakozásokkal övezett film minden eddiginél merészebben ötvözte a 2D-s, hagyományos animációs technikákat a 3D-s digitális megoldásokkal. A mozipénztáraknál azonban alulteljesített fiú mozinézőket is megcélzó hősmítosz: Rácz Viktóriával beszélgettünk a filmről, és megpróbáltuk megfejteni, mi lehetett az oka a sikertelenségének.
Kicsoda Ron Musker és John Clements, akiknek a neve egybeforrt a Disney stúdió 90-es évekbeli reneszánszával? Miért készített a rajzfilmgyár egy kimondottan komikus, kevésbé komoly történetet a fajsúlyosabb alkotások (Az oroszlánkirály, Pocahontas, A Notre Dame-i toronyőr) után? Beszélünk arról is, milyen technikákat alkalmaztak a rendezők a film elkészítése során, amelyek kiemelték a Herkulest a kortársai közül. Alaposan végignézzük a szereplőgárdát: együgyü himbo lenne a főhős, vagy árnyaltabb figura ennél? Mi teszi a szerelmét, Megarát, komplexebb karakterré a szokásosnál? Hogyan lett a James Woods által alakított Hádész az egyik legegyedibb Disney-gonosztevő? Miért egyedi a Herkules hősmítosza? A Herkules humoráról, anakronizmusairól is beszélünk: működtek a popkulturális kikacsintások, vagy túlságosan megelőzte a korát a mindenből gúnyt űző szuperhősmese? Beszélünk a magyar szinkronról is, na és persze az elkerülhetetlen élőszereplős változaton is köszörüljük a nyelvünket.
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek
Animációs évadunkban ezúttal egy hatalmas jelentőségű animét pótolunk. Kon Szatosi (angolos átírásban Satoshi Kon) első filmje 1997-ből a Perfect Blue. A film az azonos című regény feldolgozása, a Madhouse stúdióban készült a produkció. Adásunk vendége a Roboraptor.hu főszerkesztője, Scheirich Zsófia.
Hogyan készült el a Perfect Blue, és mivel bővíti ki az eredeti regény premisszáját? Mi vezetett a film nemzetközi sikeréhez, és miért érkezett pont jó időben a Perfect Blue? Hogyan dolgozza fel a felnőtté válás motívumát Kon filmje, és mit mesél a sztárkultuszról, a sztárlétről? A korai internetet hogyan mutatja be a film? Mivel éri el a film, hogy azonosulni tudjunk a főszereplőjével, a Mima nevű énekes-színésszel? Kon Szatosi vizuális történetmesélési fegyvertárát is végigmustráljuk, beszélünk arról, hogyan veri át a nézőjét, hogy az még közelebbről megértse a főszereplő lelki világát, beszélünk a film színhasználatáról, a hangok szerepéről. 00:49:30 környékétől kezdünk el spoilerezni. Hogyan mossa el Kon a valóság és a fikció közti határt? Mi teszi félelmetessé a Perfect Blue pszichológiai horrorját? Mik a hasonlóságok és a különbségek Kon Szatosi más filmjeihez képest? Milyen filmekre gyakorolt hatást a Perfect Blue?
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Patreonon! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
További linkek