A Fintech Világa legújabb adásában Érczfalvi András műsorvezető és Suppan Márton, a Peak alapítója az AI ügynökök forradalmáról beszélt - fókuszban a vásárlási folyamatokat automatizáló mesterséges intelligencia.
Az adás középpontjában az úgynevezett AI ügynökök álltak – olyan intelligens szoftverek, amelyek képesek önállóan feladatokat elvégezni. Az adásban a vásárlási ügynökök voltak fókuszban, amelyek teljes vásárlási folyamatokat képesek önállóan lebonyolítani, a termék kiválasztásától a fizetésen át egészen a házhoz szállításig. Ezek az ügynökök nemcsak kényelmesebbé teszik a vásárlást, de exponenciálisan tanulnak, és egyre hatékonyabban szolgálják ki a felhasználói igényeket.
Az AI-alapú automatizáció nem a jövő, hanem a jelen. A világ legnagyobb pénzügyi és kereskedelmi vállalatai – mint a Visa, Mastercard, Amazon, Klarna – már aktívan foglalkoznak ezzel a területtel. A korábbi (akár AI alapú) rendszerekhez képest számos különbség van.
Például az új generációs AI ügynökök szabadszavas utasításokra reagálnak. A technológia sajátossága lett továbbá, hogy sokkal kevesebb fejlesztői tudást igényel a testreszabáshoz – ez különösen fontos a pénzügyi szektor szereplőinek.
A Peak saját megoldásaiban ún. “Guardian Agent” funkcióval is dolgozik, amely a folyamat végén ellenőrzi az eredményt, kizárja a hibákat, és szükség esetén újraindítja a folyamatot. Ez a mechanizmus szabályozott és biztonságos környezetet biztosít a mesterséges intelligenciával támogatott döntéshozatalhoz.
Az adásban felvetődött, hogy nem csak a fintech vagy a bigtech cégek, hanem a nagy kereskedelmi láncok is komoly kihívói lehetnek a hagyományos pénzintézeteknek. Hiszen ahol pénzmozgás történik, ott lehetőség van: és mostanra ezek a szereplők is elkezdték kihasználni az AI-adta lehetőségeket – akár hiteltermékek ajánlására, akár vásárlási döntések támogatására.
Suppan Márton szerint az is elképzelhető, hogy az olyan AI-platformok, mint az OpenAI vagy a Perplexity AI banki szereplőkké válhatnak. Különösen az open banking lehetőségeinek kiaknázásával léphetnek előre a banki szolgáltatásokkal. A kérdés már nem az, hogy “bekövetkezhet-e”, hanem az, hogy mikor. A teljes adás az alábbi Spotify linken visszahallgatható.