Keresés Jelentkezés Digitális innovációnk Mi a podcast.hu?
Vissza

Minden, amit a Payday loanról tudni akartál

Vissza

Minden, amit a Payday loanról tudni akartál

Sep 10. | 17 perc

Fintech Világa

Üzlet Hírek Üzleti hírek Technológia
00:00:00
/
00:17:20

A Fintech Világa mai adásában Suppan Márton és Érczfalvi András a Payday loanról beszélgetnek. Payday loan, avagy fizetésnapi kölcsön alatt olyan szolgáltatásra gondolunk, ahol a pénzintézet a fizetésnap előtt a munkavállalóknak hozzáférést ad a már ledolgozott, de még ki nem fizetett napok béréhez, vagy akár a még le nem dolgozott, de nagy valószínűséggel ledolgozásra kerülő napok bérére is kiterjeszthetik a szolgáltatást.

A szolgáltatás arra az elgondolásra épül, hogy a világ az elmúlt évszázadokban úgy rendezkedett be, hogy a munkavállalóktól alapvető elvárás, hogy munkáltatójuknak hitelbe dolgozzanak, azaz utólag kapják meg fizetésüket. A payday loan az ezzel kapcsolatos pénzügyi nehézségeket, a hónap vége érzést hivatott kiküszöbölni.

A fizetésnapi kölcsönök egyre több országban vannak terjedőben, ez hazánkban egyelőre nincs így. Amerikában azonban a payday loan szolgáltatók kifejezetten a hitelkártya igénylésre nem jogosultakat (sok esetben vendégmunkások, migránsok) szeretnék kiszolgálni. Erre az üzleti modellre jó példa az amerikai B9, vagy az egyesült arab emírségekbeli Now Money is. A klasszikus szolgáltatóknál egyébként jellemzően rendkívül magas kamatokkal működik a termék, hiszen van, hogy eléri az éves 400%-ot, ami tulajdonképpen egy legális uzsorának is tekinthető. Általában nem százalékos kamatot határoznak meg, hanem összegszerű költséget, például minden 100 dollár elérése 15 dollárba kerül.

Az adásban elhangzik, hogy egy jól összerakott payday loan termék megfelelő edukációval segítheti a családok pénzügyi tervezését és cashflow-ját, a pénzintézeteknek pedig egy nagyon alacsony kockázatú (a ledolgozott napok finanszírozása esetén nem a magánszemély, hanem a munkáltató jelenti a kockázatot, akinek a csődje esetén az állami béralap helytáll), újracsomagolt személyi kölcsön jellegű terméket jelent. Technológiai tekintetben sem bonyolult a megvalósítás. Egy ilyen termék piacra vitele is abba az irányba mutat, hogy a bankok képesek lehetnek a kártyaportfóliójuk 90%-át kitevő debitkártyákból kvázi hitelkártyát előállítani. Ezek mellett jobb értékajánlat adható a számlacsomagok tekintetében is.

Tovább a podcast oldalára