Az Internet lakossági alkalmazása a 90-es évek végén, kétezres évek elején kezdődött el. Ezzel párhuzamosan fejlődtek ki a digitális világ alappillérei, amik meghatározták az internet jövőjét egészen a mindennapjainkig. A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Suppan Márton, a Peak alapítója és Érczfalvi András műsorvezető Gaál Norbertet, az MBH Bank BUPA projektjének vezetőjét látják vendégül. A műsor központi témája az internetes világ strukturális hiányosságai - a tartalomgyártók aránytalan részesedése a beérkező nyereségből.
A tartalom a legnagyobb érték, a tartalomgyártók pedig a legnagyobb nyertesei lesznek majd az internetnek - gondolta közel három évtizeddel ezelőtt az internet egyik vezérarca, Bill Gates. Az internet első fázisában - a Web 1.0-ban - azonban kevesen látták előre, hogy milyen hatása is lesz a digitális világnak az életünkre.
Az internet jelenlegi üzleti környezetének jobb megértéséhez Gaál Norbert egy történelmi kitekintésre invitál bennünket. A “Platformok & creator economy - avagy ki nyeri a web 3.0” című cikkében körbejárja az internet kezdeteitől a napjainkig vezető utat, és azt, hogyan került ki a tartalomgyártók kezéből a tartalomból származó bevételek nagy része.
Az online tér fejlődésével megjelentek a platformok, amelyek digitális interakciós központokként funkcionálnak. A platformok egy olyan infrastruktúrát biztosítanak, amelyen keresztül a vásárló/fogyasztó összekapcsolódik a termékkel vagy szolgáltatással. Üzleti modelljük pedig arra a logikára épül, hogy minél több felhasználó (fogyasztó) van jelen, annál értékesebb lesz a platform a vállalatok (eladók) szemében. Ez egy oda-vissza jelentkező hatás, a több termék több felhasználót vonz.
A több felhasználó vonzó lehetőséget biztosít a hirdetőknek, hogy reklámozzák saját termékeiket, szolgáltatásaikat, márkájukat. A legnagyobb platformok bevételének jelentős része hirdetésekből ered: a Google esetében a bevételek 80 százaléka, míg a Meta esetében a bevételek 98 százaléka reklámokból származik. Ezek a hagyományos platform óriások, mint például a Facebook vagy a LinkedIn azonban nem juttatnak vissza semmit a tartalomgyártónak (eladónak) a beérkezett bevételekből.
A tartalomgyártók türelme fogy, elégedettsége c