A fenntarthatóság fontos társadalmi-gazdasági kérdés, ökológiai szükséglet és legalább ugyanennyire napjaink egyik legfelkapottabb trendje is. Nehéz megítélni a zöld marketing zajban, hogy mi számít reális vállalásnak és mit tekinthetünk greenwashingnak egy vállalat részéről. A radiocafén futó Fintech Világa – Zöld Pénzügyi Percek új adásában Bátorfi Botond, a Peak szakértője és Nyul Zsuzsa műsorvezető segítenek a tájékozódásban.
A gazdasági híreket olvasva nap mint nap szembejön velünk egy-egy vállalati jelentés, beszámoló arról, hogy egy cég vagy brand hogyan igyekszik fenntarthatóvá tenni működését. Természetesen ilyenkor mindenki a pozitívumokat listázza, arról azonban keveset hallunk, hogy mi az, amiben nem sikerült fejlődni. Ameddig nem létezik széles körben elfogadott, egy-egy iparág minden vállalatára érvényes sztenderd, addig különösen fontos, hogy ügyfélként, vásárlóként vagy befektetőként legalább alapvető eszközeink legyenek a céges fenntarthatósági állítások megítéléséhez.
Ilyen, a vállalati fenntarthatóság felmérésére alkalmas szempont lehet a transzparencia, ha egy vállalat nem csak a PR-értékű pozitívumokat, hanem a fejlesztendő területek is felvállalja. Sokat jelent, ha hangzatos ígéretek helyett számszerűsített és számonkérhető adatok és konkrét célok állnak rendelkezésre. És persze hiába tudatos egy vállalat vagy fordít nagy összegeket társadalmi felelősségvállalásra és fenntarthatóságra, ha maga az alaptevékenysége vagy terméke nem fenntartható, ha ez a szemlélet nem jelenik meg konzisztensen a folyamataiban.
Objektív visszajelzést a hiteles fenntarthatósági tanúsítványok is nyújthatnak. Ismert minősítési rendszer a B Corp, amit csak a pozitív társadalmi és környezeti teljesítménnyel rendelkező, profitorientált vállalatok kaphatnak meg. Hasonló a Fair Trade is, amelyhez olyan vállalatok tartoznak, akik biztosítják, hogy a nekik beszállító harmadik világbeli termelők megkapják az őket megillető összeget a terményükért.
A Fintech Világa - Zöld Pénzügyi Percek legújabb adásának témája, hogy hogyan ismerhetjük fel a valóban zöld, etikus és a csupán greenwashingot végző vállalatokat.