Ha kérdezik, elkötelezettek a bankok a fenntarthatóság mellett, de sok pénzintézetnél a fenntarthatósági jellemzők mérése is hiányzik és továbbra is leginkább marketingkampány a klímaváltozás elleni harc. A Trend FM-en futó Fintech Világa – Zöld Pénzügyi Percek állandó szakértője, Bátorfi Botond és Machán-Csetvei Frigyes műsorvezető egy olyan nemzetközi kezdeményezést mutatnak be, ami a jellemzően üres fenntarthatósági vállalásokon is túlmutat: a fokozatos zöldítés ígéretével tulajdonképpen hosszú évekre jóváírja a bankok fosszilis energián alapuló befektetéseit.
Hiába a rengeteg vállalás, a gyakorlatban a bankok többsége még mindig csak marketing tevékenységnek tekinti a klímaváltozást. A legnagyobb törekvés, hogy zöldebbnek tűnjenek, de arra, hogy valóban zöldek legyenek nincsenek konkrét intézkedések. Friss adatok pedig azt mutatják, hogy a zöldként ünnepelt bankoknál is szárnyal a greenwashing
Egy brit felmérésben 150 banki vezetőt kérdeztek meg, közülük mindannyian azt mondták, hogy a fenntarthatóság kulcsszerepet tölt be bankjuk életében. Míg a nagy szavak szintjén teljes az egyetértés, a tettek mezejére már óvatosabban lépnek be a vállalatok. A felmérésben résztvevő bankoknak csupán 59 százaléka méri fel saját környezetre gyakorolt hatását és tűz ki célokat ennek csökkentésére. Vagyis 41 százalék úgy nevezi központi kérdésnek a bolygó jövőjét, hogy a sikeres fellépés nulladik előfeltételének sem felel meg.
Tavaly a COP26 klímakonferencia alatt jött létre egy 450 bankot tömörítő zöld pénzügyi kezdeményezés, a Glasgow Financial Alliance for Net Zero, amelynek célja, hogy tömörítse azokat a bankokat, akik valóban elkötelezettek a fenntarthatóság mellett és őket segítse a folyamatos fejlődésben. Botrány van a levegőben, ahogyan kibontakoznak a tények, például, hogy a résztvevők még legalább egy évig fektethetnek új szénerőmű projektekbe és azután is évekig fenntarthatják a már meglévő befektetéseiket ezen a területen.