A Tanári podcastben a vendégekkel olyan témákról beszélgetünk, amik az oktatás aktualitásait érintik. A beszélgetések azonban nem csak diákoknak és tanároknak szólnak, hanem mindannyiunk számára fontosak, hiszen az oktatás az egész társadalom alapja. Célunk, hogy A Tanári révén minél több emberhez eljussanak azok a gondolatok és ötletek, amelyek segíthetnek az oktatási rendszerünk fejlesztésében és az iskolai életünk jobbá tételében.
A mai epizód vendége dr. Menhart-Hajdara Anna, akivel arról beszélgetünk, milyen úton jutott el végül a kutatói munkáig.
A mai adásban kitérünk a középiskolai természettudományos oktatás népszerűbbé tételére, az egyetem és a gyakorlatok adta lehetőségekre, illetve a tudományos-technológiai világ részleteire és jövőjére.
Hallgassátok szeretettel!
A Tanári podcast vendége ezúttal Juhos Dóra, a Lélekkel az Egészségért Alapítvány képviseletében.
Dórival nemcsak a Sulinyugi program küldetéséről, módszereiről beszélgetünk, hanem kitérünk arra is, hogy mi okozhat stresszt egy kis- vagy középiskolás diák számára, és milyen hasznos gyakorlatokkal segíthetjük őket érzelmeik felismerésében, kifejezésében, és a stresszkezelésben.
Természetesen a tanári oldalra is kitérünk - hogyan előzzük meg a kiégést, mi segíthet nekünk, felnőtteknek?
Hallgassátok szeretettel!
Az epizódban említett letölthető anyagok: https://sulinyugi.hu/letoltheto-anyagok
A Sulinyugi YouTube csatornája: https://www.youtube.com/channel/UC5H07-ek6gvdTBUrQZAW7KQ
Dani és Regő két volt diákom, akikkel a beszélgetésünk során arra keressük a választ, hogy milyen tényezők befolyásolják egy osztályközösség alakulását, és ennek milyen hatása van az egyénre. Mennyiben fontos az osztály a tanulás, illetve az iskolán kívüli élet szempontjából? Meghatározó-e a középiskolai közösség a továbbtanulás és a későbbi kapcsolataink terén? Miben más az egyetemi közeg?
Hallgassátok szeretettel!
Az emojik, vagyis hangulatjelek manapság a diákok, sőt, szinte bárki mindennapi kommunikációjának részei. Lévén, hogy vizuális eszközökről van szó, időnként beépíthetők az oktatásba is.
Fontos a legelején leszögezni, hogy az emojik tanórai használatának bár vannak előnyei, egyáltalán nem arra buzdítok mindenkit, hogy minden egyes órán ezzel fogja meg a diákokat, vagy minden anyagrészt ezzel dobjon fel. Időnként érdekes lehet egy ilyen feladat, de olyan is lehet, hogy a tanulóink túl fáradtak, vagy nincsenek olyan passzban, ami a kreatív feladatokra nyitottá tenné őket.
Az emojik használata a tanórán izgalmas és motiváló lehet, de érdemes figyelembe venni az esetleges árnyoldalakat is, hiszen minden éremnek két oldala van.
Az epizódban megemlítek konkrét játék/feladatötleteket is, amikhez linkeket, ábrákat, további anyagokat a saritanit.hu-n találhattok.
Számos diák aktív, és iskola után járnak különböző edzésekre/edzőterembe, de sajnos nagyon sokan az egész napos iskolapadban való ülés után otthon is valami passzív hobbinak szentelik az idejüket. Egy-egy testnevelés óra mindannyiuk számára kellemesen átmozgató lehet, főleg a sok elméleti tantárgy között.
A diákok nagy része viszont - főleg kamaszkorban - nyűgnek érzi a tesiórákat, keresik a kibúvókat, inkább nem hoznak felszerelést, igazolásokat szereznek, hogy ne kelljen ennyit tesizni.
A Tanári podcast eheti vendégével, Bomba Gábor testnevelővel arról beszélgetünk, hogyan lehet mégis motiválni a diákokat egy-egy tesiórán. Mivel lehet változatossá tenni ezeket a tanórákat? Hogyan lehet a gyerekeket tudatosabbá nevelni a sportolás terén is? Milyen lehetőségei vannak egy versenysportolónak?
Hallgassátok szeretettel a beszélgetést, és írjátok meg véleményeteket!
A legújabb Tanári podcast epizódban Opauszki Norberttel beszélgetünk arról, mit adott nekünk a hat éves egyetemi képzésünk. Mit tanultunk, mi maradt ki, és mi az, amit máshogy csinálnánk az utóbbi évek tapasztalatai alapján? 🎓
Hallgasd meg a beszélgetést, aminek mottója talán a kíváncsiság szó lehetne. 😊
Ebben az epizódban a vendégem Zwickl Annamária gyógypedagógus, akivel izgalmas és hasznos témákat járunk körbe: mit jelentenek az SNI és BTMN rövidítések, és mi a különbség köztük, mi a fejlesztő és gyógypedagógus szerepe és feladatai az iskolában, milyen nehézségekkel fordulnak hozzá leggyakrabban tanárok, szülők és diákok...
Ezekre, és még sok más kérdésre is válaszolunk a Tanári podcast legújabb epizódjában. Hallgassátok szeretettel és írjátok meg visszajelzéseiteket! 🌱
A legújabb Tanári podcast epizódban Vörös Karolinával beszélgetünk a magyar oktatási rendszer megreformálásának ötleteiről. Linával egymást inspirálva vettük végig, hogyan képzeljük el azt a felépítést, ami segítené a tanárok és diákok minél hatékonyabb munkáját a 21. században.
Témáink között szerepel az általános és középiskola struktúrája, a tantárgyak és az órarend kialakítása, az érettségi és felvételi rendszere, valamint a tanári közösség szerepe és jövője.
*Javítás: az oktatáspolitikával 2022 óta a Belügyminisztérium foglalkozik.
Hallgasd meg gondolatébresztő beszélgetésünket, és írd meg visszajelzésed is! 🌱
A mentális egészség témakörét immáron harmadik alkalommal dolgozzuk fel, ezúttal a tanárok szerepét elemezzük. Barna Ákos általános iskolai, míg én gimnáziumi osztályfőnök vagyok, így különböző (de annyira mégsem) korosztályokkal foglalkozunk.
Ákossal arról beszélgetünk, hogy
Kíváncsiak vagyunk a Ti visszajelzéseitekre is, írjátok meg bátran! 🌱
A Tanári podcast eheti részében Magyarkuti Sárával az idegen nyelvtanulásról beszélgetünk. Ugyan manapság már elengedhetetlen készség, hogy idegen nyelveken tudjunk kommunikálni, sokszor az iskolai keretek között nem tud megvalósulni egy igazán motiváló és hatékony nyelvoktatás.
Sárával összevetjük, hogy mik a legnagyobb különbségek a kisiskolások és a középiskolások között a motiváció, fegyelmezés, vagy akár az órai játék tekintetében. Az epizód során megvitatjuk, hogy mik a játékos nyelvtanulás előnyei, sőt, Sára rengeteg hasznos ötletet is megoszt, amik nemcsak az angol, de bármelyik idegen nyelv tanítását-tanulását feldobják.
Sára Facebook oldala
Időkitöltő játékok (nem csak) nyelvórákra a saritanit.hu blogon